Artikel | Datum: 25-08-2008


Aanpassing Eurovignet Richtlijn maakt wegtransport duurzamer

Door: CE Delft



Het doorberekenen van milieukosten aan degenen die ze veroorzaken, het principe 'de vervuiler betaalt', is één van de manieren om milieuproblemen aan te pakken en het transport duurzamer te maken. Op dit moment worden de externe kosten van transport, de kosten die in het verkeer worden veroorzaakt door geluidsoverlast, luchtvervuiling, ongevallen, filevorming en klimaatverandering, nog niet doorberekend. Hierdoor worden bijvoorbeeld toltarieven alleen op infrastructuurkosten gebaseerd.

In opdracht van de Europese Commissie heeft CE Delft onderzocht of en hoe deze externe kosten wel kunnen worden geïnternaliseerd. De resultaten van deze studie, getiteld IMPACT, zijn onlangs openbaar gemaakt. Uit de studie blijkt dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor verreweg het grootste deel van de externe kosten en toont aan dat het verstandig is om de externe kosten van verkeer door te berekenen aan gebruikers. Dit kan grote maatschappelijke baten hebben, zoals bijvoorbeeld efficiënter gebruik van voertuigen, vermindering van emissies en met name reductie van files. Daarnaast laat IMPACT zien hoe de externe kosten van verkeer kunnen worden berekend, hoe ze kunnen worden vertaald in prijsbeleid binnen lidstaten en wat de mogelijke effecten van dat beleid zouden kunnen zijn. Ook worden concrete instrumenten en initiatieven op EU-niveau genoemd die zouden kunnen worden ingezet om de internalisatie mogelijk te maken en te faciliteren.

De belangrijkste aanbeveling van de studie is de aanpassing van de huidige Eurovignet Richtlijn voor vrachtverkeer. Uit de studie blijkt namelijk dat deze richtlijn het voornaamste obstakel vormt voor het doorberekenen van de externe kosten voor transport. De huidige Eurovignetrichtlijn verplicht lidstaten niet tot enige vorm van heffing voor het wegtransport, maar stelt slechts de spelregels vast waaraan lidstaten moeten voldoen wanneer ze dergelijke heffingen willen introduceren. De keuze voor de introductie van het type heffing ligt geheel bij de lidstaten. In tegenstelling tot het wegtransport, is het heffen van infrastructuurkosten voor het spoor verplicht. Echter voor de externe kosten geldt weer als restrictie dat dit dan ook in concurrerende vervoerswijzen moet plaatsvinden. Aangezien het doorberekenen van de externe kosten voor het wegtransport vooralsnog niet mogelijkheid is verhindert dit ook de doorberekening van de externe kosten in het spoorvervoer.

De Europese Commissie lijkt hieraan een einde te willen maken en presenteerde onlangs een wetsvoorstel waarin de aanbeveling voor aanpassing van de Eurovignet Richtlijn is overgenomen. Dit voorstel is grotendeels gebaseerd op de conclusies en aanbevelingen van de studie IMPACT. Hierdoor wordt het op termijn mogelijk om de toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ ook in het wegtransport toe te passen en kunnen lidstaten, indien ze dat willen, de vervoerders een groot deel van de externe kosten doorbereken.

CE Delft voerde de studie uit in samenwerking met buitenlandse partners. De volledige rapporten van IMPACT kunnen worden gedownload op www.ce.nl De commissievoorstellen zijn te vinden via: http://ec.europa.eu/transport/greening/index_en.htm



Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Nieuw online platform en interactieve kaart A27 Houten - Hooipolder
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Geen extra belasting voor vrachtwagens snelweg Leeuwarden-Harlingen
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht
Verkeerslichten op groen voor konvooi van vrachtwagens
Nieuwsbericht
Raad van State: PAS mag niet als toestemmingsbasis voor activiteiten worden gebruikt
Nieuwsbericht
Definitief plan voor geluidmaatregelen A17 Moerdijk bekendgemaakt
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht


[Banners]