Artikel | Datum: 25-08-2008


Aanpassing Eurovignet Richtlijn maakt wegtransport duurzamer

Door: CE Delft



Het doorberekenen van milieukosten aan degenen die ze veroorzaken, het principe 'de vervuiler betaalt', is één van de manieren om milieuproblemen aan te pakken en het transport duurzamer te maken. Op dit moment worden de externe kosten van transport, de kosten die in het verkeer worden veroorzaakt door geluidsoverlast, luchtvervuiling, ongevallen, filevorming en klimaatverandering, nog niet doorberekend. Hierdoor worden bijvoorbeeld toltarieven alleen op infrastructuurkosten gebaseerd.

In opdracht van de Europese Commissie heeft CE Delft onderzocht of en hoe deze externe kosten wel kunnen worden geïnternaliseerd. De resultaten van deze studie, getiteld IMPACT, zijn onlangs openbaar gemaakt. Uit de studie blijkt dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor verreweg het grootste deel van de externe kosten en toont aan dat het verstandig is om de externe kosten van verkeer door te berekenen aan gebruikers. Dit kan grote maatschappelijke baten hebben, zoals bijvoorbeeld efficiënter gebruik van voertuigen, vermindering van emissies en met name reductie van files. Daarnaast laat IMPACT zien hoe de externe kosten van verkeer kunnen worden berekend, hoe ze kunnen worden vertaald in prijsbeleid binnen lidstaten en wat de mogelijke effecten van dat beleid zouden kunnen zijn. Ook worden concrete instrumenten en initiatieven op EU-niveau genoemd die zouden kunnen worden ingezet om de internalisatie mogelijk te maken en te faciliteren.

De belangrijkste aanbeveling van de studie is de aanpassing van de huidige Eurovignet Richtlijn voor vrachtverkeer. Uit de studie blijkt namelijk dat deze richtlijn het voornaamste obstakel vormt voor het doorberekenen van de externe kosten voor transport. De huidige Eurovignetrichtlijn verplicht lidstaten niet tot enige vorm van heffing voor het wegtransport, maar stelt slechts de spelregels vast waaraan lidstaten moeten voldoen wanneer ze dergelijke heffingen willen introduceren. De keuze voor de introductie van het type heffing ligt geheel bij de lidstaten. In tegenstelling tot het wegtransport, is het heffen van infrastructuurkosten voor het spoor verplicht. Echter voor de externe kosten geldt weer als restrictie dat dit dan ook in concurrerende vervoerswijzen moet plaatsvinden. Aangezien het doorberekenen van de externe kosten voor het wegtransport vooralsnog niet mogelijkheid is verhindert dit ook de doorberekening van de externe kosten in het spoorvervoer.

De Europese Commissie lijkt hieraan een einde te willen maken en presenteerde onlangs een wetsvoorstel waarin de aanbeveling voor aanpassing van de Eurovignet Richtlijn is overgenomen. Dit voorstel is grotendeels gebaseerd op de conclusies en aanbevelingen van de studie IMPACT. Hierdoor wordt het op termijn mogelijk om de toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ ook in het wegtransport toe te passen en kunnen lidstaten, indien ze dat willen, de vervoerders een groot deel van de externe kosten doorbereken.

CE Delft voerde de studie uit in samenwerking met buitenlandse partners. De volledige rapporten van IMPACT kunnen worden gedownload op www.ce.nl De commissievoorstellen zijn te vinden via: http://ec.europa.eu/transport/greening/index_en.htm



Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht








[Banners]