Artikel | Datum: 01-12-2008


Veilig werken aan de railinfra: blokschakelaar niet het ei van Columbus




Strukton Rail heeft onlangs een nieuwe uitvinding gedaan die het mogelijk maakt om – ook overdag – tussen de treinenloop door te werken. Die nieuwe vinding heet de blokschakelaar en is nuttig. Terecht dus dat ProRail hier aandacht aan besteedt. De vinding is echter niet het ei van Columbus.

De nieuwe vinding levert een bijdrage aan de oplossing van een belangrijk probleem in de spooronderhoudsbranche. Dat probleem is dat het inmiddels zo vol op het spoor is dat spooronderhoud nauwelijks overdag uitgevoerd kan worden. Gevolg daarvan is dat steeds minder vakbekwame werknemers gevonden kunnen worden om dat spooronderhoud uit te voeren.

Om te illustreren waarom werknemers in de Railinfra afhaken is het voldoende om het volgende feit op je in te laten werken. Een mens die om 11 uur ’s avonds naar bed gaat slaapt gemiddeld 8 uur. Een mens die ’s ochtend om 8 uur naar bed gaat, haalt net 4,5 uur. Dat houdt een paard niet vol, maar dat is wel wat we in de huidige omstandigheden van de Railinfra-werknemers verwachten. Toen FNV Bondgenoten daar onlangs in de media aandacht voor vroeg, reageerde een lid van de Tweede Kamer naar mij met de vraag of de werknemers soms extra loon wilden. Het illustreert de onwetendheid van veel beleidsmakers. Railinfra-werknemers willen geen extra loon voor het werken ’s nachts, ze willen net als iedereen ook wel eens normaal kunnen slapen.

De blokschakelaar levert daar een bescheiden bijdrage aan. In feite is de blokschakelaar een methode voor de Railinfra-werknemer om een sein tijdelijk even op ‘rood’ te zetten. Een trein die zich in het baanvak bevindt, komt voor dat rode sein tot stilstand, totdat de Railinfra-werknemer het sein weer vrij geeft. Daarmee is ook gelijk de beperking van de vinding duidelijk. Je kunt een trein niet uren voor een rood sein laten staan. De blokschakelaar is geschikt om een aantal kortdurende werkzaamheden te verrichten, zoals het doormeten van de bovenleiding, het inspecteren van een sein of het schouwen van een stuk spoor. Maar om een wissel te vervangen is veel meer tijd nodig en daar kan de blokschakelaar niet voor benut worden.

Uit onderzoek van FNV Bondgenoten bleek in oktober van dit jaar dat er sprake is van grote tekorten aan vakbekwame Railinfra-werknemers. Vooral als het gaat om de monteurs. ProRail heeft dit ook publiekelijk erkend en beloofde een onderzoek. FNV Bondgenoten wacht dit onderzoek met belangstelling af, evenals de antwoorden op kamervragen die hierover gesteld zijn.

De spoorwereld zal er niet aan kunnen ontkomen om meer capaciteit te reserveren voor het noodzakelijke spooronderhoud. Hoe drukker een spoor bereden wordt, hoe groter de noodzaak om het spoor te onderhouden. FNV Bondgenoten is bereid om zitting te nemen in een werkgroep onder de verantwoordelijkheid van Minister Eurlings en op zoek te gaan naar de grenzen van de mogelijkheden. Dat vereist wel dat ook andere spelers die bereidheid hebben. Iedere partij zal over zijn eigen schaduw heen moeten durven springen en water bij de wijn moeten willen doen. Dat geldt voor Rover, NS, goederenvervoerders, ProRail, werkgevers en last but not least: vakbonden.

FNV Bondgenoten
Egon Groen
bestuurder



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
ProRail lanceert innovatie: Spoorwerkers veilig overdag aan het werk (28-11-2008)
FNV slaat alarm over onderhoud spoor (23-10-2008)
Resultaten Onderzoek FNV Bondgenoten Spooronderhoud



Deel dit artikel:                   





Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht








[Banners]