Artikel | Datum: 19-02-2010


Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaak faalkosten




De faalkosten worden op bijna 11% van de omzet geschat. De belangrijkste oorzaken van faalkosten zijn ‘slechte informatie-uitwisseling en communicatie’ en ‘te weinig aandacht voor de bouwfase tijdens de ontwerpfase’. Dit is de mening van architecten, aannemers B&U en installateurs. Daarnaast ontstaan de meeste faalkosten in de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase: juist de fasen waarin veel informatie wordt gedeeld en veel wordt gecommuniceerd. Dit alles blijkt uit onderzoek wat USP Marketing Consultancy het afgelopen kwartaal heeft uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Océ. Océ is tevens wereldmarktleider op het gebied van systemen en software voor het produceren van grootformaat technische tekeningen.

Meeste faalkosten in de werkvoorbereiding en uitvoering
Uit een eerder verschenen artikel is reeds gebleken dat de faalkosten door architecten, aannemers B&U en installateurs worden geschat op bijna 11%. Deze partijen geven aan dat de meeste faalkosten in de werkvoorbereidingsfase (23% van de faalkosten) en uitvoeringsfase (43% van de faalkosten) ontstaan. Per marktpartij zijn echter wel verschillen waar te nemen: zo zeggen de installateurs dat bijna de helft van de faalkosten (49%) in de uitvoeringsfase wordt gemaakt. Bij de aannemers B&U ligt dit percentage in deze fase op 36%. Hoewel de meeste faalkosten worden toegekend aan de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase, zijn de andere fasen ook wel degelijk belangrijk. Het bouwproces is een continu proces waar in alle fasen het bewustzijn rond faalkosten hoog dient te zijn. Het kan niet zo zijn dat op basis van de genoemde resultaten de beschuldigende vinger naar de uitvoerende partij kan worden uitgestoken. Ook de ontwerpende en de opdrachtgevende partijen dienen hun verantwoordelijkheid in dit proces te nemen. Dit blijkt ook wel uit het volgende.

Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaken
De meeste faalkosten ontstaan in de ontwerp- (16%), werkvoorbereidings- (23%) en uitvoeringsfase (43%), samen goed voor viervijfde van de totale faalkosten. Voor elk van de genoemde drie fasen is gevraagd wat de oorzaken zijn van de faalkosten. Het blijkt dat in elke fase de slechte informatie-uitwisseling en communicatie als belangrijkste oorzaken worden gezien (25% in de ontwerpfase, 24% in de werkvoorbereiding en 26% in de uitvoering). Verder wordt in de ontwerpfase door 22% van de architecten, aannemers B&U en installateurs aangegeven dat er in de ontwerpfase te weinig aandacht is voor de uitvoerbaarheid. Dit wordt voornamelijk onderstreept door de aannemers B&U (32%) en in mindere mate door architecten (14%).

‘Aandacht voor faalkosten neemt toe, kwestie van tijd dat de faalkosten zullen afnemen’
De afgelopen jaren is veel gesproken over de faalkosten in de bouwsector. Vooralsnog spreken de cijfers tegen dat er veel actie wordt ondernomen om de faalkosten tegen te gaan. Dit is echter niet het geval: zo zeggen twee op de vijf bedrijven dat zij concrete acties hebben ondernomen om faalkosten te reduceren (37%) of dat zij dit van plan zijn (2%). Het is een kwestie van tijd, alvorens de gehele bouwsector volledig bewust is van de faalkosten en de winsten (in geld, tijd, kwaliteit, imago, tevredenheid, etc.) die een bedrijf kan boeken door faalkosten te reduceren. Als de grote groep ziet dat de koplopers (genoemde 39%) duidelijk voordeel gaan halen uit de genoemde acties, dan zal deze grote groep spoedig volgen. Dit is echter een proces wat nog jaren in beslag kan nemen. In tijden van crisis, wanneer extra op de kosten gelet wordt, kan dit proces wel versneld worden. In een volgend artikel zal ingegaan worden op mogelijkheden voor het terugdringen van faalkosten.

Technische achtergrondinformatie
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 300 telefonisch enquêtes afgenomen onder architecten (100), aannemers B&U (101), elektrotechnisch installateurs (49) en werktuigbouwkundig installateurs (50). Voor de vergelijking met voorgaande jaren is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten uit de BouwBarometer: een elk kwartaal terugkerend onderzoek over de stand van zaken in de bouw- en installatiesector; uitgevoerd door USP en BouwKennis.




Deel dit artikel:                   





Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Verbrede N35 Zwolle-Wijthmen vanaf 25 juni 2018 open voor verkeer
Nieuwsbericht
Ontwerp provinciaal inpassingsplan N279 Veghel - Asten ter inzage
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Fotoreview Intermat 2018
Weblogposting
Heijmans pakt wegenproject N280 Roermond aan
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
Vanaf 24 april alle verkeer tijdelijk over nieuwe wegdeel N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht
N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding
Nieuwsbericht
Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden
Nieuwsbericht
54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg
Nieuwsbericht
Heijmans ontvangt voorlopige gunning N280 Roermond
Nieuwsbericht
Verbreding A6 bij Almere een jaar eerder klaar
Nieuwsbericht
Voorlopige gunning A1 Apeldoorn - Azelo (fase 1) aan Heijmans
Nieuwsbericht
Rotterdam krijgt een Groene Boog
Nieuwsbericht








[Banners]