Artikel | Datum: 21-01-2011


Meer aandacht voor onderwijs in de gww

Door: CROW



“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”



Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]