Jan van der Heide - Foto: Pilz Nederland
Artikel | Datum: 10-06-2015


Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC




Interview met Jan van der Heide van Pilz over de meer onbekende mogelijkheden van de Safety PLC in de Railsector, bij bruggen en sluizen en bij andere beweegbare kunstwerken.

1. De Safety PLC PSS 4000 van Pilz wordt veel gebruikt voor het aansturen van veiligheids- en automatiseringssystemen in de railsector en bij sluizen en bruggen. Wat is een Safety PLC en wat doet het?<>

Een Safety PLC is een ander woord voor veiligheidsbesturing. De Safety PLC van Pilz, PSS genoemd (Pilz Safety System) bestaat uit twee redundante CPU's (Central Processing Unit) die elkaar controleren en van afzonderlijke fabrikanten zijn (diversiteit). Deze processoren controleren elkaar en bij eenduidige uitkomst worden de uitgangen veilig aangestuurd. Vanuit gecertificeerde softwareblokken kunnen diverse schakelingen worden opgebouwd en communicatie tussen meerdere systemen kan middels een veiligheidsnetwerk protocol SafetyNET p worden gerealiseerd. Dit is een open netwerk dat ook door andere PLC leveranciers gebruikt kan worden.


2. De PLC kan meer dan alleen veiligheidsfuncties aan. Welke functies zijn dat?<>

PLC systemen kunnen en worden al heel veel toegepast in diverse applicaties met uiteenlopende functies zoals het aansturen van roldeuren, roltrappen, liften, kermisattracties, wissels, overwegen, treinen, bruggen, sluizen en nog veel meer. Het gaat dan niet alleen om het aansturen van de veiligheidsfuncties, maar de gehele industriële automatisering kan in PSS 4000 worden gedaan. Dus maar 1 PLC voor zowel de veilige als automatiseringstaken.


3. Wat is het voordeel van het inzetten van PLC's voor dergelijke functies?<>

Het gebruik van een (veiligheids) PLC zoals bijvoorbeeld die van Pilz (PSS 4000) geeft veel voordelen in o.a:
• het eenvoud van hergebruik van de goedgekeurde softwareblokken;
• grote besparingen aan (veiligheids)relais, bekabeling en ruimte besparing;
• de manier van diagnose en fout zoeken voor inbedrijfstelling en storingen;
• de systemen zijn veelal open door open netwerk protocollen als SafetyNET p
• de eenvoud van software aanpassingen.


4. Een van de laatste nieuwe toepassingen is de inzet van PLC's bij spoorwegovergangen, zoals Pilz tijdens de Rail-Tech 2015 tentoonstelde. Waarom bij spoorwegovergangen?<>

Voor de beursopstelling hebben we inderdaad een overweg meegenomen om het publiek te laten zien dat het aansturen van een dergelijke overweg met een Pilz PLC eenvoudig en veilig gerealiseerd kan worden. De overweg hebben we geleend van VRS. In de spoormarkt wordt de PLC pas sinds kort geaccepteerd als mogelijke oplossing. Pilz heeft als een van de weinige fabrikanten een PLC die voldoet aan de vereiste Cenelec normen en zelfs tot SIL4 kan worden ingezet.
Onze PLC is tevens TÜV SÜD gecertificeerd.


5. In welke 'kritische' branches zijn jullie actief met PLC's?<>

PLC systemen worden in vele kritische branches gebruikt, denk aan procesindustrie, stormvloedkeringen of wat dacht je van de vrijevaltoren waar per minuut vele attractiegangers zich volledig overgeven en vertrouwen op de techniek achter een PLC.


Deel dit artikel:                   





Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht
Verkeerslichten op groen voor konvooi van vrachtwagens
Nieuwsbericht
Raad van State: PAS mag niet als toestemmingsbasis voor activiteiten worden gebruikt
Nieuwsbericht
Definitief plan voor geluidmaatregelen A17 Moerdijk bekendgemaakt
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht


[Banners]