Definitie


Besluit Geluidhinder Spoorwegen





N.B. deze tekst is achterhaald. Het Bgs is vervangen door het Besluit geluidhinder

Het Besluit geluidhinder spoorwegen is een nadere uitwerking van de Wet geluidhinder voor wat betreft het Spoor. Het besluit is uitgebracht door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, in overeenstemming met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Met de wijziging van de Wet geluidhinder, die begin 2007 van kracht is geworden, is het oude Besluit geluidhinder spoorwegen van 25 maart 1987 komen te vervallen. Hoofdstuk 4 van het nieuwe Besluit Geluidhinder (20 oktober 2006) bevat nu de wettelijke regels met betrekking tot Geluid van doorgaande sporen.

Het Besluit geluidhinder heeft geen betrekking op het geluid van inrichtingen zoals Opstelterreinen en Emplacementen. Dat wordt als voorheen geregeld in de Wet milieubeheer.

Geluidszone

Het besluit geeft aan dat de Minister een kaart zal uitgeven waarop voor spoorwegen de geluidszone is aangegeven. Als er voor gronden die binnen deze zone zijn gelegen, een bestemmingsplan wordt voorbereid of herzien, moeten voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen) grenswaarden in acht worden genomen. Om die grenswaarden te behalen, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn zoals de toepassing van Raildempers of het oprichten van een geluidsscherm.

Er dient een onderzoek te worden ingesteld naar de effectiviteit en de doelmatigheid van deze maatregelen. Als die onvoldoende doeltreffend en doelmatig zijn, moet ontheffing worden gevraagd voor toepassing van een hogere grenswaarde. In dat geval wordt verlangd dat het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige bestemming aan een grenswaarde voldoet, en daarvoor is nodig dat de geluidwering van de gevel dan aan bepaalde eisen voldoet. Daarvoor kunnen dan maatregelen zoals geluidwerende beglazing en suskasten worden toegepast.

Kosten

Als de aanleiding voor de bestemmingsplanwijziging is dat een initiatiefnemer woningen wil bouwen, dan ligt het voor de hand dat de kosten voor de maatregelen dan ook door die initiatiefnemer worden gedragen.

Ook bij nieuwbouw of wijziging van een bestaande spoorweg moet aan de regels van het Besluit geluidhinder worden voldaan. In dat geval zullen de kosten door de spoorbeheerder worden gedragen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]