Definitie


OV-chipkaart





Met de OV-chipkaart kunnen reizigers de poortjes openen die worden geplaatst op een aantal Stations. Doel van het plaatsen van poortjes is het verhogen van de sociale veiligheid. De OV-chipkaart is de sleutel die de poortjes opent en toegang geeft tot het station. In de eindsituatie komt minimaal 90% van de NS treinreizigers onderweg een poortje tegen. Op de stations zonder poortjes komen losse kaartlezers waarmee reizigers met de OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken.

Gedurende een nader te bepalen overgangsfase is het ook nog mogelijk om met papieren vervoerbewijzen te reizen. Reizigers met een traditioneel vervoerbewijs kunnen de poortjes op de Hoekse Lijn openen met de gele kaartlezer ("topbox") die bij de poortjes staat. Op termijn kan nog slechts met de OV-chipkaart worden gereisd. Een einddatum voor deze zogenaamde "duale periode" wordt op een later moment vastgesteld, mede op basis van de ontwikkeling in klantacceptatie.

Fasering

De OV-chipkaart wordt stap voor stap ingevoerd in Nederland:
  • Sinds 19 juni 2006 kunnen reizigers de OV-chipkaart bij NS gebruiken op de Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand. De Hoekse Lijn is een testgebied. Op de Hoekse Lijn doet NS ervaring op voor de landelijke introductie van de OV-chipkaart.
  • Als eerste ontvingen 40.000 NS-medewerkers en hun gezinsleden hun NS OV-chipkaart. Vervolgens viel in juni 2006 de OV-chipkaart in de bus bij 500 NS- en OV-Jaarabonnementhouders en bij 30.000 Voordeelurenabonnementhouders in de regio Rotterdam. Eind juni 2006 werd het mogelijk voor reizigers om een persoonlijke OV-chipkaart aan de servicebalie aan te vragen en een anonieme OV-chipkaart te kopen bij de OV-chipkaartautomaat of aan de servicebalie.
  • Sinds juni 2006 is het mogelijk om met een NS OV-chipkaart te reizen bij andere vervoerders (RET, Connexxion, later ook GVB). En andersom: reizigers met een RET, Connexxion of GVB OV-chipkaart kunnen bij NS op de Hoekse Lijn reizen (interoperabel reizen).
  • In de zomer van 2006 zijn de voorbereidingen gestart om op alle stations losse (OV-chip)kaartlezers en OV-chipkaartautomaten te plaatsen en bestaande automaten aan te passen.
  • In augustus 2006 is gestart met de voorbereidingen voor het plaatsen van poortjes op de Schiphol- / Flevolijn.
  • Op 1 februari 2007 heeft de minister van Verkeer & Waterstaat het startschot gegeven van een landelijke OV-brede mediacampagne om het algemeen publiek te informeren over de komst van de OV-chipkaart en de poortjes. De campagne verwijst door naar een OV-brede website waar reizigers meer informatie kunnen vinden over de introductie van de OV-chipkaart: ov-chipkaart.nl .
Partners in het OV-chipkaart en poortjes project

NS werkt bij de invoering van de OV-chipkaart samen met vier OV-bedrijven: GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en Connexxion . Samen met NS bedienen deze bedrijven zo'n 80% van de OV-markt. Voor de gezamenlijke ontwikkeling van de OV-chipkaart hebben zij Trans Link Systems (TLS) opgericht. TLS is de kaartuitgever en verantwoordelijk voor de OV-brede administratie van de OV-chipkaart waar onder meer de verrekening van geld tussen de OV-bedrijven plaats vindt.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overheid stelt open BIM-standaarden NLCS en COINS verplicht
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt groot knelpunt op A15 aan
Nieuwsbericht
Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo vastgesteld en ter inzage
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Verbrede N35 Zwolle-Wijthmen vanaf 25 juni 2018 open voor verkeer
Nieuwsbericht
Ontwerp provinciaal inpassingsplan N279 Veghel - Asten ter inzage
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]