Definitie


Polygonisatie





Polygonisatie is de opruwing van de wielbanden van treinen die door een remsysteem met gietijzeren remblokken worden beremd (goederentreinen en oude reizigerstreinen). De term betekent veelhoek: typisch worden 40 tot 50 vlakjes gevonden op de gehele omtrek van de wielband met verschillende grootte, variërend tussen 5 en 8 cm lengte. Het zorgt voor veel lawaai (circa 7 dB extra) maar heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Omwille van het bestrijden van het lawaai van met name goederentreinen is sinds de jaren negentig onderzocht hoe polygonisatie kan worden tegengegaan.

Om polygonisatie aan te pakken, is het afdraaien van de wielband niet geschikt. De patronen zijn immers na enkele normale remmingen al weer zichtbaar op de wielband. Na enkele tientallen remmingen is de polygonisatie weer aangegroeid tot het oude niveau. Polygonisatie kan alleen met succes worden tegengegaan door geen gietijzeren remblokken meer te gebruiken. In Europa vinden diverse initiatieven plaats om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. In Nederland loopt diverse projecten met andere typen remblokken in het Innovatieprogramma Geluid. Zo worden de K-blokken en de LL-blokken getest.

Onderzoek

In het Europese project EuroSabot (midden jaren 90) is door NS in samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven het ontstaansmechanisme van polygonisatie onderzocht. Gebleken is dat bij het aandrukken van gietijzeren remblokken op draaiende gietijzeren wielbanden een periodiek thermo-elastisch verschijnsel optreedt. Het oppervlak van de wielband verandert daarbij van structuur.

In dit onderzoeksproject maar ook daarbuiten is gezocht naar alternatieve remblokken. Remblokken die dezelfde remkracht bij dezelfde remdruk kunnen leveren als gietijzeren remblokken, maken de meeste kans.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 04, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht
Meedenken over bereikbaarheid tijdens renovatie Heinenoordtunnel
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting








[Banners]