Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-02-2017


Extra geld voor toekomstvaste aanpak bruggen project A27 Houten-Hooipolder




Het traject A27 Houten-Hooipolder krijgt een volledig nieuwe Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de 3 bruggen in plaats van een versterking van de huidige bruggen, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt verbreed. De snelweg, die over de grote rivieren loopt, krijgt over het gehele traject minimaal 2x3 rijstroken, op verschillende onderdelen van het traject zelfs 4 rijstroken. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren.

Aanvankelijk voorzagen de plannen in een versterking van de huidige bruggen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is echter gebleken dat het voordeliger is om 3 bruggen nu al toekomstvast te gaan vervangen. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.

Meer informatie
projectpagina A27: verbreding traject Houten - Hooipolder



Deel dit artikel:                   





Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Startsein voor proef met energie uit bermplanten
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Bouw viaduct N18 Riekenbarg in Groenlo gestart
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
A50 Ewijk - Valburg vier rijstroken in beide richtingen
Nieuwsbericht
Een weg in een middag!
Weblogposting
Fietstunnels onder de N201 in Hoofddorp geopend
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
A2: werkzaamheden aan portalen tussen Zaltbommel en Waardenburg
Nieuwsbericht
Unieke challenge voor een betere doorstroming op het Brabantse wegennet
Nieuwsbericht
Strooiwagens Rijkswaterstaat afgelopen winter 14 keer de wereld rond
Nieuwsbericht
Start bouw aansluiting de Hopel Buitenring Parkstad Limburg
Nieuwsbericht
Groei mobiliteit maakt aanvullende maatregelen nodig
Nieuwsbericht
Bijna alle bezwaren tegen Zuidasdok ongegrond verklaard
Nieuwsbericht








[Banners]