Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-02-2017


Extra geld voor toekomstvaste aanpak bruggen project A27 Houten-Hooipolder




Het traject A27 Houten-Hooipolder krijgt een volledig nieuwe Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de 3 bruggen in plaats van een versterking van de huidige bruggen, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt verbreed. De snelweg, die over de grote rivieren loopt, krijgt over het gehele traject minimaal 2x3 rijstroken, op verschillende onderdelen van het traject zelfs 4 rijstroken. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren.

Aanvankelijk voorzagen de plannen in een versterking van de huidige bruggen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is echter gebleken dat het voordeliger is om 3 bruggen nu al toekomstvast te gaan vervangen. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.

Meer informatie
projectpagina A27: verbreding traject Houten - Hooipolder



Deel dit artikel:                   





De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Bouw viaduct N18 Riekenbarg in Groenlo gestart
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
A50 Ewijk - Valburg vier rijstroken in beide richtingen
Nieuwsbericht
Fietstunnels onder de N201 in Hoofddorp geopend
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
A2: werkzaamheden aan portalen tussen Zaltbommel en Waardenburg
Nieuwsbericht
Unieke challenge voor een betere doorstroming op het Brabantse wegennet
Nieuwsbericht
Strooiwagens Rijkswaterstaat afgelopen winter 14 keer de wereld rond
Nieuwsbericht
Start bouw aansluiting de Hopel Buitenring Parkstad Limburg
Nieuwsbericht
Groei mobiliteit maakt aanvullende maatregelen nodig
Nieuwsbericht
Bijna alle bezwaren tegen Zuidasdok ongegrond verklaard
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Prijsvraag voor innovatieve asfaltrand
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken
Nieuwsbericht
Startschot bouw verdiepte ligging N18 in Haaksbergen
Nieuwsbericht
Wijziging OTB A7/N7 Zuidelijke Ringweg Groningen vastgesteld
Nieuwsbericht








[Banners]