Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-02-2017


Extra geld voor toekomstvaste aanpak bruggen project A27 Houten-Hooipolder




Het traject A27 Houten-Hooipolder krijgt een volledig nieuwe Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de 3 bruggen in plaats van een versterking van de huidige bruggen, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt verbreed. De snelweg, die over de grote rivieren loopt, krijgt over het gehele traject minimaal 2x3 rijstroken, op verschillende onderdelen van het traject zelfs 4 rijstroken. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren.

Aanvankelijk voorzagen de plannen in een versterking van de huidige bruggen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is echter gebleken dat het voordeliger is om 3 bruggen nu al toekomstvast te gaan vervangen. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.

Meer informatie
projectpagina A27: verbreding traject Houten - Hooipolder



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden groot onderhoud N3 van start
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht
Onderzoek grondwaterbemaling op terrein naast A27 Utrecht
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen tekent otb A15 Papendrecht - Sliedrecht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Groot Variabel Onderhoud ZH aan Van Gelder
Nieuwsbericht
Minister start procedure voor verbreding N50 bij Kampen
Nieuwsbericht
Voorbereidingen groot onderhoud A79 van start
Nieuwsbericht
N31 Harlingen officieel geopend
Nieuwsbericht
Lasers meten Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Start bouw geluidschermen langs N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]