Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-03-2017


RvS: maximumsnelheid A2 avond en nacht mag naar 130 km/h




De minister van Infrastructuur en Milieu mocht de maximumsnelheid op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen in de avond en nacht naar 130 km per uur verhogen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (8 maart 2017) alle bezwaren tegen het verkeersbesluit van de minister ongegrond verklaard. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Verkeersbesluit
Eind 2012 stelde de minister een verkeersbesluit vast op grond waarvan op het traject tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends in plaats van 100 km per uur, 130 km per uur gereden mag worden. De gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen kwamen hiertegen samen met een aantal inwoners van Maarssen al in beroep bij de rechtbank Midden-Nederland. De rechtbank verklaarde in december 2015 hun bezwaren ongegrond.

Bezwaren
De twee gemeenten en enkele inwoners van Maarssen hebben in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak tal van bezwaren aangevoerd tegen het verkeersbesluit. Zij vinden dat de minister een uitgebreid milieuonderzoek had moeten doen voordat zij tot de verhoging van de maximumsnelheid besloot. Verder vinden ze dat de minister meer rekening had moeten houden met de effecten op de natuur, de gezondheid van omwonenden en de verkeersveiligheid. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft alle bezwaren verworpen, waardoor het verkeersbesluit in stand blijft.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de minister beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Daarbij weegt de minister alle betrokken belangen af, waarbij politieke en bestuurlijke inzichten een belangrijke rol spelen. Het valt buiten de taak van de rechter om de waarde of het maatschappelijk gewicht van alle betrokken belangen naar eigen inzicht vast te stellen. Dat betekent dat de rechter slechts kan toetsen of de belangenafweging in dit geval 'zodanig onevenwichtig' is dat de minister het besluit niet in redelijkheid kon vaststellen.

Van een zodanige onevenwichtigheid is naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak hier geen sprake. Een lagere maximumsnelheid dan 130 km per uur is volgens het landelijke beleid alleen aan de orde wanneer dat uit een oogpunt van milieu of verkeersveiligheid nodig is. De minister heeft die belangen onderkend en afgewogen, nadat zij de benodigde onderzoeken heeft laten verrichten. De nadelige effecten van het verkeersbesluit op onder meer het woon- en leefklimaat blijven binnen de wettelijke normen en zijn niet zodanig 'dat de minister daaraan in redelijkheid doorslaggevende betekenis had moeten toekennen', aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

Lees de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 201600733/1 op de website van de Raad van State



Deel dit artikel:                   





Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid op A79
Nieuwsbericht
Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Provinciebesluit voorkeursalternatief N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Plaatsen liggers fly-overs Knooppunt Joure
Nieuwsbericht
Eerste biocomposieten fietspad van Nederland
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt miljoenen uit Brussel voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2
Nieuwsbericht
Praatpalen vanaf 1 juli buiten bedrijf
Nieuwsbericht
Meer verkeer, hoeveelheid file stabiliseert
Nieuwsbericht
De regels de baas!
Weblogposting
RWS en regionale partners werken samen aan onderzoek verkeersgedrag N36
Nieuwsbericht
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting








[Banners]