Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-03-2017


RvS: maximumsnelheid A2 avond en nacht mag naar 130 km/h




De minister van Infrastructuur en Milieu mocht de maximumsnelheid op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen in de avond en nacht naar 130 km per uur verhogen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (8 maart 2017) alle bezwaren tegen het verkeersbesluit van de minister ongegrond verklaard. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Verkeersbesluit
Eind 2012 stelde de minister een verkeersbesluit vast op grond waarvan op het traject tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends in plaats van 100 km per uur, 130 km per uur gereden mag worden. De gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen kwamen hiertegen samen met een aantal inwoners van Maarssen al in beroep bij de rechtbank Midden-Nederland. De rechtbank verklaarde in december 2015 hun bezwaren ongegrond.

Bezwaren
De twee gemeenten en enkele inwoners van Maarssen hebben in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak tal van bezwaren aangevoerd tegen het verkeersbesluit. Zij vinden dat de minister een uitgebreid milieuonderzoek had moeten doen voordat zij tot de verhoging van de maximumsnelheid besloot. Verder vinden ze dat de minister meer rekening had moeten houden met de effecten op de natuur, de gezondheid van omwonenden en de verkeersveiligheid. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft alle bezwaren verworpen, waardoor het verkeersbesluit in stand blijft.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de minister beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Daarbij weegt de minister alle betrokken belangen af, waarbij politieke en bestuurlijke inzichten een belangrijke rol spelen. Het valt buiten de taak van de rechter om de waarde of het maatschappelijk gewicht van alle betrokken belangen naar eigen inzicht vast te stellen. Dat betekent dat de rechter slechts kan toetsen of de belangenafweging in dit geval 'zodanig onevenwichtig' is dat de minister het besluit niet in redelijkheid kon vaststellen.

Van een zodanige onevenwichtigheid is naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak hier geen sprake. Een lagere maximumsnelheid dan 130 km per uur is volgens het landelijke beleid alleen aan de orde wanneer dat uit een oogpunt van milieu of verkeersveiligheid nodig is. De minister heeft die belangen onderkend en afgewogen, nadat zij de benodigde onderzoeken heeft laten verrichten. De nadelige effecten van het verkeersbesluit op onder meer het woon- en leefklimaat blijven binnen de wettelijke normen en zijn niet zodanig 'dat de minister daaraan in redelijkheid doorslaggevende betekenis had moeten toekennen', aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

Lees de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 201600733/1 op de website van de Raad van State



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden groot onderhoud N3 van start
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht
Onderzoek grondwaterbemaling op terrein naast A27 Utrecht
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen tekent otb A15 Papendrecht - Sliedrecht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Groot Variabel Onderhoud ZH aan Van Gelder
Nieuwsbericht
Minister start procedure voor verbreding N50 bij Kampen
Nieuwsbericht
Voorbereidingen groot onderhoud A79 van start
Nieuwsbericht
N31 Harlingen officieel geopend
Nieuwsbericht
Lasers meten Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Start bouw geluidschermen langs N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]