Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-09-2017


Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem




Langs de Nederlandse snelwegen staan zo'n 5.700 wegkantsystemen: computersystemen in grijze kasten, detectielussen en matrixborden. Rijkswaterstaat kan hiermee waarschuwen voor files, verkeersinformatie verzamelen en wegwerkzaamheden beveiligen. De huidige systemen zijn aan het eind van hun levensduur en daarom aan vervanging toe. Rijkswaterstaat werkt hierbij nauw samen met de markt.

De huidige wegkantsystemen zijn een soort black box, legt Gerard Avontuur, programmamanager bij Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening, uit. 'Ze bieden een totaaloplossing, maar we hebben ons nooit bekommerd over wat er nou precies voor apparatuur in zo'n systeem zit.' De ontwikkeling van een nieuw wegkantsysteem vormt dan ook een uitgelezen kans om in te spelen op de huidige én toekomstige ontwikkelingen. 'Daarom moet het wegkantsysteem een open systeem worden, dat flexibel, schaalbaar en uitbreidbaar is. En dat in lijn is met de i-Strategie van Rijkswaterstaat.

Inkoopproces anders inrichten
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor Rijkswaterstaat betekent dit bijvoorbeeld dat het inkoopproces anders wordt ingericht. 'We kopen geen black box meer in, maar een glass box, vertelt Avontuur. 'Een open en transparant systeem dat uit verschillende lagen is opgebouwd en waarbij we verschillende leveranciers aan ons binden. Daarbij gaat het om leveranciers voor hardware, diensten langs de weg, service-integratie (zoals storingsbeheer en de installatie van software) en beheer en onderhoud van software. We gaan van een vendor lock in naar een open markt met meerdere leveranciers.'

Goed functioneren
Daarbij werkt Rijkswaterstaat goed samen met de leveranciers. 'Dat moet ook wel', aldus Avontuur. 'Alles moet op elkaar aansluiten en werken. Omdat we met verschillende leveranciers te maken hebben, is samenwerking essentieel.' Avontuur vertelt dat voor de marktbenadering Deelstrategie IV (Informatievoorziening) voor verkeersmanagement wordt gevolgd. 'We gaan de aanschaf van de hardware, het plaatsen, het installeren van de software en softwarebeheer en -onderhoud bij verschillende leveranciers onderbrengen. Samen moeten deze partijen dus zorgen voor het goed functioneren van de nieuwe wegkantsystemen.'

Databronnen
Ook bij de ontsluiting van de databronnen die het nieuwe wegkantsysteem van gegevens moeten voorzien, werkt Rijkswaterstaat nauw samen met de markt. 'Het nieuwe systeem maakt gebruik van verschillende databronnen. Zo verzamelt het gegevens uit de bestaande detectielussen. Ook verzamelen we data met voertuiggebonden meetsystemen, zoals locatiegegevens uit smartphones of navigatiesystemen, die via het 3G/4G-netwerk worden verstuurd. Of via positiegegevens, die serviceproviders via antennemasten genereren. Ook hiervoor werken we samen met de markt. Zo gaat de Nationale Databank voor Wegverkeersgegevens een belangrijke rol spelen bij de inkoop van data uit alternatieve bronnen.'

Proefdraaien
Inmiddels is het nieuwe wegkantsysteem klaar voor een kleinschalige proef. Avontuur: 'Op 4 september zijn we gestart met een test van 1 systeem langs de A9. Dit systeem loopt synchroon met het huidige, bestaande systeem. Zo kunnen we zien of het goed werkt.' Parallel met de proef van het nieuwe wegkantsysteem ontwikkelt Rijkswaterstaat ook de eigen software door. En in 2018 staat een uitgebreidere proef op stapel. 'Hierbij vervangen we op een groter stuk snelweg tientallen wegkantsystemen door het nieuwe systeem. Bij deze tweede proef testen we ook de nieuwe contractstructuur, waarbij we kijken of de samenwerking met leveranciers goed verloopt. Ervaringen nemen we mee in het vervolgtraject.' Er staat dus nog een hoop te gebeuren. 'Zeker, het zijn spannende tijden.'


Deel dit artikel:                   





Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overheid stelt open BIM-standaarden NLCS en COINS verplicht
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt groot knelpunt op A15 aan
Nieuwsbericht
Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo vastgesteld en ter inzage
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Verbrede N35 Zwolle-Wijthmen vanaf 25 juni 2018 open voor verkeer
Nieuwsbericht
Ontwerp provinciaal inpassingsplan N279 Veghel - Asten ter inzage
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht








[Banners]