Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-09-2017


Onderzoek milieueffect 100km/u op de A1




Milieueffectrapport Tracébesluit verbreding Rijksweg A1 Apeldoorn -Azelo

De Commissie m.e.r. heeft het milieueffectrapport voor de verbreding van de Rijksweg A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo beoordeeld. De Commissie mist in het rapport nog onderzoek naar mogelijkheden om de milieubelasting van de A1 te verlagen (bijvoorbeeld minder geluid). De Commissie adviseert de minister daarom om eerst het rapport te laten aanpassen en daarna pas te besluiten.

Het project
De minister van Infrastructuur en Milieu wil de problemen met de doorstroming en verkeersveiligheid op de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo verminderen door de A1 te verbreden. Voorafgaand aan het Tracébesluit zijn in een milieueffectrapport de milieugevolgen onderzocht.

De minister heeft de Commissie gevraagd het rapport te toetsen op juistheid en volledigheid.

Het advies
Het rapport gaat niet in op positieve (milieu)gevolgen die verlaging van de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur heeft, zoals voordelen voor de verkeersdoorstroming, de verkeersveiligheid en de leefomgeving (minder geluid en luchtverontreiniging). De Commissie vindt dit onderzoek essentieel voor een goede afweging van het milieubelang door de minister bij het Tracébesluit.

Uit het rapport blijkt ook dat de huidige geluidbelasting langs de A1 erg hoog is en dat door dit project ondanks maatregelen het aantal (ernstig) geluidgehinderden toeneemt. In het rapport is niet onderzocht in hoeverre de geluidbelasting omlaag kan, bijvoorbeeld door het toepassen van stiller asfalt (dubbellaags ZOAB) en het plaatsen van extra geluidschermen of -wallen. Hierdoor kan de minister hier geen rekening mee houden.

De Commissie vindt het rapport dan ook niet compleet. Zij adviseert de minister te wachten met het Tracébesluit en het rapport te laten aanpassen, zodat zij met de resultaten hiervan rekening kan houden bij haar afwegingen.

Meer informatie
Het volledige advies vindt u op www.commissiemer.nl/advisering/afgerondeadviezen/3004

Commissie m.e.r.
De onafhankelijke Commissie m.e.r. is bij wet ingesteld en adviseert over de inhoud en de kwaliteit van milieueffectrapporten. Zij stelt voor ieder project een werkgroep samen van onafhankelijke deskundigen. De Commissie schrijft geen milieueffectrapporten, dat doet de initiatiefnemer. Het bevoegd gezag - in dit geval de minister van Infrastructuur en Milieu-besluit over het project.




Deel dit artikel:                   





INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
RWS klaar voor het strooiseizoen met nieuw meldsysteem
Nieuwsbericht
Start tweede fase aanpassing N18 bij Varsseveld
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
SolaRoad verlicht rotonde in Frankrijk
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat telt verkeer op drie rijkswegen in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Onderzoek milieueffect 100km/u op de A1
Nieuwsbericht
Voorbereidende werkzaamheden A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Bijzondere nieuwe uitgave van het verkeersbordenboek
Nieuwsbericht
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Rijkswaterstaat werkt mee aan het eerste circulaire viaduct van Nederland
Nieuwsbericht
Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem
Nieuwsbericht
Nieuwe ongelijkvloerse kruising N279 De Brand eerder open voor verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]