Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2017


Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59




Maak de A59 zo snel mogelijk stoplichtvrij. Dat is de oproep van VNO-NCW Brabant Zeeland aan lokale, provinciale en landelijke overheden. Volgens de ondernemingsvereniging kan dat voor veel minder dan de 250 miljoen euro die Rijkswaterstaat nu berekent.

Tijdens de eindejaarsbijeenkomst van VNO-NCW Oosterhout op 13 december 2017 bij Kunst.nl, gelegen direct naast de stoplichten aan de A59, vraagt een coalitie van ondernemers op ludieke wijze aandacht voor de situatie.

Stoplichten op snelwegen zijn niet van deze tijd
Voor zover bekend, is knooppunt Hooipolder de laatste snelwegkruising met stoplichten in Nederland. Overige knelpunten zijn de laatste jaren succesvol gestroomlijnd. “Stoplichten op hoofdsnelwegen in Nederland, dat is echt niet meer van deze tijd,” aldus Arie Rietveld, voorzitter VNO-NCW Oosterhout. “Zeker niet in de logistieke hotspot van ons land.”

Totaaloplossing
Eerder werd al een beperkt plan gemaakt om op korte termijn aanpassingen te realiseren aan het hoofd- en onderliggende wegennet. Dat plan biedt in de ogen van VNO-NCW Brabant Zeeland echter onvoldoende uitkomst. Een totaaloplossing waarbij alle stoplichten verdwijnen zou volgens berekeningen van Rijkswaterstaat 200 tot 250 miljoen euro kosten. “Maar volgens ons kan dat een stuk goedkoper dan Rijkswaterstaat zegt,” aldus Rietveld.

100 miljoen goedkoper
Ondersteund door Bouwend Nederland sloeg VNO-NCW Oosterhout met een aantal bouwers, ingenieurs en adviesbureaus aan het rekenen. “Volgens onze berekeningen kan de A59 voor 144 miljoen euro stoplichtvrij zijn. En dat is inclusief de 27 miljoen euro voor de aankoop van vastgoed en grond,” zegt Rietveld. “Vanuit dit perspectief moeten we gaan voor een volledige stoplichtvrije A59.”

Oproep: bestuurlijke daadkracht
VNO-NCW Brabant Zeeland biedt Rijkswaterstaat aan om het gesprek aan te gaan en daarbij de goedkopere oplossing te presenteren. Daarnaast roepen de ondernemers op tot bestuurlijke daadkracht en middelen om dit knelpunt versneld op te lossen.

Via de website www.a59stoplichtenvrij.nu kunnen mensen hun steun uitspreken en de overheid aansporen snel tot actie over te gaan.



Deel dit artikel:                   





Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Informatieavonden Blankenburgverbinding 4 en 6 september 2018
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht








[Banners]