Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2017


Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59




Maak de A59 zo snel mogelijk stoplichtvrij. Dat is de oproep van VNO-NCW Brabant Zeeland aan lokale, provinciale en landelijke overheden. Volgens de ondernemingsvereniging kan dat voor veel minder dan de 250 miljoen euro die Rijkswaterstaat nu berekent.

Tijdens de eindejaarsbijeenkomst van VNO-NCW Oosterhout op 13 december 2017 bij Kunst.nl, gelegen direct naast de stoplichten aan de A59, vraagt een coalitie van ondernemers op ludieke wijze aandacht voor de situatie.

Stoplichten op snelwegen zijn niet van deze tijd
Voor zover bekend, is knooppunt Hooipolder de laatste snelwegkruising met stoplichten in Nederland. Overige knelpunten zijn de laatste jaren succesvol gestroomlijnd. “Stoplichten op hoofdsnelwegen in Nederland, dat is echt niet meer van deze tijd,” aldus Arie Rietveld, voorzitter VNO-NCW Oosterhout. “Zeker niet in de logistieke hotspot van ons land.”

Totaaloplossing
Eerder werd al een beperkt plan gemaakt om op korte termijn aanpassingen te realiseren aan het hoofd- en onderliggende wegennet. Dat plan biedt in de ogen van VNO-NCW Brabant Zeeland echter onvoldoende uitkomst. Een totaaloplossing waarbij alle stoplichten verdwijnen zou volgens berekeningen van Rijkswaterstaat 200 tot 250 miljoen euro kosten. “Maar volgens ons kan dat een stuk goedkoper dan Rijkswaterstaat zegt,” aldus Rietveld.

100 miljoen goedkoper
Ondersteund door Bouwend Nederland sloeg VNO-NCW Oosterhout met een aantal bouwers, ingenieurs en adviesbureaus aan het rekenen. “Volgens onze berekeningen kan de A59 voor 144 miljoen euro stoplichtvrij zijn. En dat is inclusief de 27 miljoen euro voor de aankoop van vastgoed en grond,” zegt Rietveld. “Vanuit dit perspectief moeten we gaan voor een volledige stoplichtvrije A59.”

Oproep: bestuurlijke daadkracht
VNO-NCW Brabant Zeeland biedt Rijkswaterstaat aan om het gesprek aan te gaan en daarbij de goedkopere oplossing te presenteren. Daarnaast roepen de ondernemers op tot bestuurlijke daadkracht en middelen om dit knelpunt versneld op te lossen.

Via de website www.a59stoplichtenvrij.nu kunnen mensen hun steun uitspreken en de overheid aansporen snel tot actie over te gaan.



Deel dit artikel:                   





Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen: Toekomstdag en Toekomstplein!
Weblogposting
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht








[Banners]