Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017


Voorbereidingen groot onderhoud A79 van start




Snelweg A79 krijgt een grote onderhoudsbeurt. Rijkswaterstaat vervangt de deklaag door stiller asfalt (zoab) en past onder andere de geleiderails, afwatering en bermen aan zodat deze weer voldoen aan de eisen van deze tijd. Daarnaast wordt een aantal op- en afritten verlengd om de komende jaren een goede doorstroming van het verkeer te kunnen waarborgen.

Het groot onderhoud aan de A79 start medio 2020. In 2021 is het onderhoud voor de A79 gereed. Na het groot onderhoud blijft de afgelopen zomer ingevoerde snelheid van 100 km/h gehandhaafd als permanente maximumsnelheid.

Wegontwerp en snelheid A79
Om de precieze werkzaamheden voor het groot onderhoud te bepalen heeft Rijkswaterstaat onderzoek gedaan naar de toestand van de weg. Uit deze voorbereidende onderzoeken blijkt dat de weg, zoals hij ontworpen is in de jaren 70, in zijn huidige vorm verschillende afwijkingen kent ten opzichte van de norm voor 120 km/h wegen (Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen - ROA).

Sinds de zomer van 2017 is er al een snelheidslimiet van 100 km/h van kracht. Op basis van een kosten-baten overweging is gekozen voor het in stand houden van het bestaande ontwerp van de A79. Dit betekent dat de reeds ingevoerde maximumsnelheid van 100 km/h gehandhaafd blijft na het groot onderhoud.

Aan onze netwerkpartners uit de regio (provincie Limburg en gemeenten Meerssen, Voerendaal, Valkenburg, Nuth, Heerlen en Maastricht) hebben wij onze keuze toegelicht. Het volledig laten voldoen aan alle richtlijnen voor verkeersveiligheid bij 120 of zelfs 130 km/h is voor de A79 te kostbaar en ingrijpend; hiervoor zou een compleet nieuwe snelweg met nieuwe viaducten en aansluitingen aangelegd moeten worden.

Voorbereidingen groot onderhoud A79 gestart
Rijkswaterstaat is gestart met de voorbereidingen van de realisatie. Vanaf het voorjaar van 2018 vindt er afstemming met de omgeving plaats over de bereikbaarheid en de hinder tijdens de uitvoeringsperiode. Na een zorgvuldig aanbestedingstraject kan het contract naar verwachting eind 2019 gegund worden aan een aannemer. Deze gaat na de nodige voorbereidende werkzaamheden medio 2020 buiten aan de slag. In 2021 is de verbeterde A79 een feit.



Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]