Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-01-2018


Onderzoek grondwaterbemaling op terrein naast A27 Utrecht




In januari 2018 start Rijkswaterstaat met de voorbereidingen voor een onderzoek naar de toepassing van grondwaterbemaling naast de A27 in Utrecht.

Voor deze zogenoemde pompproef worden installaties geplaatst op het terrein 'Tussen de Rails', ten noorden van de wijk Lunetten. Fietsers rijden in verband met de afzetting van het werkterrein tot zomer 2018 om via het Maarschalkerweerdpad.

Tijdelijke pompinstallatie
Deze pompproef is onderdeel van de technische onderzoeken ter voorbereiding op de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht. Voor de uitvoering van de pompproef wordt een tijdelijke installatie geplaatst, die onder andere bestaat uit een pompput, peilbuizen en een waterzuiveringsinstallatie.

Het onderzoek wordt in 2 periodes van enkele weken uitgevoerd. In de eerste fase (februari 2018) wordt het grondwater plaatselijk opgepompt en afgevoerd naar een sloot (bemalen). In de tweede fase (voorjaar 2018) wordt het opgepompte grondwater teruggebracht in de grond via een tweede put (retourbemalen).

Via de peilbuizen en een digitaal monitoringssysteem wordt het grondwaterpeil continu gemeten. Met de praktijkproef wil Rijkswaterstaat inzicht krijgen in de bodemgesteldheid en de toepassing van bemalen en retourbemalen in dit gebied. In de Factsheet Onderzoek grondwaterbemaling vindt u meer uitleg.

Omleiding fietsers via Maarschalkerweerdpad
De fietsroute over Tussen de Rails is tijdens het onderzoek afgesloten voor fietsers, vanwege het werkverkeer dat regelmatig op het terrein is en de veiligheid van fietsers. Gele borden leiden fietsers via het Maarschalkerweerdpad. In de zomer van 2018 is het onderzoek naar de grondwaterbemaling afgerond en worden alle installaties weer verwijderd.

Start realisatie: vanaf 2020
De daadwerkelijke uitvoering van de aanpassing A27/A12 Ring Utrecht start vanaf 2020. In 2018 en 2019 worden diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd, zoals archeologisch veldonderzoek, technische onderzoeken en worden kabels en leidingen verlegd. Daarnaast werkt Rijkswaterstaat aan het aanbestedingsdossier. De openstelling van de weg staat gepland in 2026.


Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]