Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2018


Nachtafsluitingen Koning Willem-Alexandertunnel A2 voor hitteproeven beton




Rijkswaterstaat gaat hitteproeven doen in de Koning Willem-Alexandertunnel om een beter beeld te krijgen van het gebruikte beton dat mogelijk minder brandwerend is. Dit naar aanleiding van het onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat medio 2017.

Hieruit bleek dat bij een viertal tunnels in ons land - in geval van een extreem grote brand (van een omvang die zich in Nederland nog nooit heeft voorgedaan) - er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton. Uit deze onderzoeken bleek ook dat de wegtunnels, net als alle andere Rijkstunnels, veilig gebruikt kunnen worden door de weggebruikers.

Hitteproeven Koning Willem-Alexandertunnel
De hitteproeven moeten ons meer informatie geven over hoe het beton zich bij extreme hitte gedraagt omdat tot nu toe alleen laboratoriumproeven zijn gedaan. Om deze hitteproeven veilig te kunnen doen, is er een aantal afsluitingen gepland tussen 4 en 13 april 2018. Het gaat om:
  • 2 nachtafsluitingen van de A-buizen in de nacht van 4 op 5 april en 5 op 6 april van 19.30 uur - 06.00 uur;
  • 1 nachtafsluiting van de N-buizen in de nacht van 6 op 7 april van 21.00 uur - 08.00 uur;
  • 2 nachtafsluitingen van de N-buizen in de nacht van 7 op 8 april van 21.00 uur - 09.00 uur en van 8 op 9 april van 21.00 uur - 06.00 uur;
  • 2 nachtafsluitingen van de A-buizen in de nachten van 11 op 12 april en 12 op 13 april van 19.30 uur - 06.00 uur.
Om de verkeersoverlast te beperken zijn alle tunnelbuizen overdag gewoon open, dan worden geen werkzaamheden worden uitgevoerd. Op het moment dat gewerkt wordt in de onderste tunnelbuizen (A2), zal het verkeer via de bovenste tunnelbuizen (N2) worden geleid. Wordt er gewerkt aan de bovenste tunnelbuizen, dan kan het verkeer in de onderste buizen rijden.

Beton overige tunnels
Het gaat om de betonsoort die in tunnels is gebruikt die na 2008 zijn opgeleverd te weten de Salland-Twentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10) en de Koning Willem-Alexandertunnel (A2). Het onderzoek dat deze feiten aan het licht bracht vond plaats in een laboratoriumsetting met hitteproeven op betonblokken. Rijkswaterstaat gaat daarom de komende maanden vervolgonderzoek doen in de tunnels zelf. Te beginnen met de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht.


Deel dit artikel:                   





Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
Vanaf 24 april alle verkeer tijdelijk over nieuwe wegdeel N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding
Nieuwsbericht
Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden
Nieuwsbericht
54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg
Nieuwsbericht
Heijmans ontvangt voorlopige gunning N280 Roermond
Nieuwsbericht
Verbreding A6 bij Almere een jaar eerder klaar
Nieuwsbericht
Voorlopige gunning A1 Apeldoorn - Azelo (fase 1) aan Heijmans
Nieuwsbericht
Rotterdam krijgt een Groene Boog
Nieuwsbericht
Nachtafsluitingen Koning Willem-Alexandertunnel A2 voor hitteproeven beton
Nieuwsbericht
Provincie, Hoogheemraadschap & gemeente: handen ineen voor aanpassing N468
Nieuwsbericht
Tunneloverzicht online
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Gemeenten en provincie onderzoeken samen aanpak N284
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Doorstroming op A1 bij Muiderberg fors verbeterd
Nieuwsbericht
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]