Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018


54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg




Met zogenaamde valgewicht deflectiemetingen wordt de komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart gebracht. Op ongeveer 2.700 km snelweg wordt met een langzaam bewegende colonne om de 50 m een meting verricht.

Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal, zodat Rijkswaterstaat tijdig kan beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. De metingen worden uitgevoerd door de bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens.

Valgewicht deflectiemeting
'Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd', zegt Coördinerend Specialist verhardingen Petra Paffen van Rijkswaterstaat. 'We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging - ook wel deflectie - van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.' In 2016 en 2017 heeft Rijkswaterstaat ook getest met andere meetmethoden. Hieruit is naar voren gekomen dat valgewicht deflectiemetingen het meest geschikt zijn om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen.

Efficiënte planning van onderhoud en vervanging
Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren. Dat zorgt voor een efficiëntere planning zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

In 2016 werden er bij wijze van proef vrachtwagens ingezet om te bepalen of ze de draagkracht van het hele hoofdwegennet in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Verkeershinder door deflectiemeting beperken
De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5km/h voortbeweegt. Om de 50 m wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.


Deel dit artikel:                   





Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
Vanaf 24 april alle verkeer tijdelijk over nieuwe wegdeel N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding
Nieuwsbericht
Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden
Nieuwsbericht
54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg
Nieuwsbericht
Heijmans ontvangt voorlopige gunning N280 Roermond
Nieuwsbericht
Verbreding A6 bij Almere een jaar eerder klaar
Nieuwsbericht
Voorlopige gunning A1 Apeldoorn - Azelo (fase 1) aan Heijmans
Nieuwsbericht
Rotterdam krijgt een Groene Boog
Nieuwsbericht
Nachtafsluitingen Koning Willem-Alexandertunnel A2 voor hitteproeven beton
Nieuwsbericht
Provincie, Hoogheemraadschap & gemeente: handen ineen voor aanpassing N468
Nieuwsbericht
Tunneloverzicht online
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Gemeenten en provincie onderzoeken samen aanpak N284
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Doorstroming op A1 bij Muiderberg fors verbeterd
Nieuwsbericht
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]