Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018


54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg




Met zogenaamde valgewicht deflectiemetingen wordt de komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart gebracht. Op ongeveer 2.700 km snelweg wordt met een langzaam bewegende colonne om de 50 m een meting verricht.

Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal, zodat Rijkswaterstaat tijdig kan beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. De metingen worden uitgevoerd door de bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens.

Valgewicht deflectiemeting
'Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd', zegt Coördinerend Specialist verhardingen Petra Paffen van Rijkswaterstaat. 'We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging - ook wel deflectie - van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.' In 2016 en 2017 heeft Rijkswaterstaat ook getest met andere meetmethoden. Hieruit is naar voren gekomen dat valgewicht deflectiemetingen het meest geschikt zijn om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen.

Efficiënte planning van onderhoud en vervanging
Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren. Dat zorgt voor een efficiëntere planning zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

In 2016 werden er bij wijze van proef vrachtwagens ingezet om te bepalen of ze de draagkracht van het hele hoofdwegennet in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Verkeershinder door deflectiemeting beperken
De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5km/h voortbeweegt. Om de 50 m wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.


Deel dit artikel:                   





Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Informatieavonden Blankenburgverbinding 4 en 6 september 2018
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht








[Banners]