Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018


N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding




Antea Group werkt nu aan het tracébesluit (TB) voor de N35 Nijverdal - Wierden. Tegelijkertijd bereidt het bureau de aanbesteding aan een aannemer voor. Hiervoor verzamelt Antea Group veel informatie, onder meer van de betrokken partijen. Het gaat vooral om informatie over de aanleg van de weg over de directe omgeving en zaken waarmee de aannemer rekening moet houden bij zijn werkzaamheden.

Op dit moment analyseert Antea Group de zienswijzen op het ontwerptracébesluit (OTB) van de N35 Nijverdal - Wierden. Op basis hiervan bekijkt Rijkswaterstaat wat de eventuele gevolgen zijn voor het definitieve tracébesluit. Parallel hieraan start het voorbereiden van de realisatiefase. 'Dat klinkt technisch, maar dat betekent eigenlijk dat we alle informatie verzamelen die nodig is om de aanbesteding van het project in te gaan', legt Paul Hoogerwerf van Antea Group uit. 'Die aanbesteding resulteert straks in de keuze van Rijkswaterstaat voor een aannemer die de verbreding en verlegging van de weg mag uitvoeren. We koersen erop deze voorbereiding eind 2018 klaar te hebben, zodat de aanbesteding in 2019 kan beginnen. Op basis van de aanbiedingen die we binnen krijgen, wordt dan in 2020 de keuze voor een aannemer gemaakt.'

Informatie verzamelen
Voor de aanleg van de nieuwe N35 is het nodig dat de aannemer straks weet met welke eisen hij rekening moet houden als hij aan het werk gaat. Het gaat niet alleen om de eisen die Rijkswaterstaat stelt aan de nieuwe weg, maar ook om de eisen van andere betrokken partijen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om welke omleidingsroutes over lokale wegen ingezet kunnen worden of de eisen die een gemeente stelt aan een fiets- of voetpad dat de gemeente na aanleg in beheer krijgt. Deze informatie haalt Antea Group de komende tijd op bij de betrokken partijen.

Asfalt, bodem, natuur en archeologie
Antea Group verzamelt ook informatie door diverse onderzoeken uit te voeren. 'We zijn nu bezig met het asfaltonderzoek', aldus Hoogerwerf. 'Het asfalt op de N35 ligt er al lang en we kennen de samenstelling op sommige delen niet goed. Die moeten we wel kennen voordat het kan worden weggehaald. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat er asbest in het asfalt of de fundering zit. Zulke schadelijke stoffen moet de aannemer volgens de geldende wet- en regelgeving verwijderen, zodat er geen gevaar voor mens en milieu ontstaat. Ook doen we bodemtechnisch en geotechnisch onderzoek en actualiseren we het al uitgevoerde natuuronderzoek. En we voeren archeologisch veldonderzoek uit. Een deel van het gebied rond de N35 valt onder 'archeologisch verdacht gebied', zoals dat heet. De kans bestaat dat er iets van archeologisch belang te vinden is. Om dat na te gaan, doen we eerst een aantal boringen. Als daaruit blijkt dat er inderdaad iets waardevols zit, graven we proefsleuven. We voeren deze onderzoeken nu uit, zodat er geen vertraging kan ontstaan als de aannemer met de weg aan de slag gaat.'


Deel dit artikel:                   





Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
Vanaf 24 april alle verkeer tijdelijk over nieuwe wegdeel N35 bij Wijthmen
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding
Nieuwsbericht
Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden
Nieuwsbericht
54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg
Nieuwsbericht
Heijmans ontvangt voorlopige gunning N280 Roermond
Nieuwsbericht
Verbreding A6 bij Almere een jaar eerder klaar
Nieuwsbericht
Voorlopige gunning A1 Apeldoorn - Azelo (fase 1) aan Heijmans
Nieuwsbericht
Rotterdam krijgt een Groene Boog
Nieuwsbericht
Nachtafsluitingen Koning Willem-Alexandertunnel A2 voor hitteproeven beton
Nieuwsbericht
Provincie, Hoogheemraadschap & gemeente: handen ineen voor aanpassing N468
Nieuwsbericht
Tunneloverzicht online
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018
Event
Gemeenten en provincie onderzoeken samen aanpak N284
Nieuwsbericht
N205: Eerste slimme weg in Nederland klaar voor Talking Traffic
Nieuwsbericht
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Doorstroming op A1 bij Muiderberg fors verbeterd
Nieuwsbericht
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]