Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018


N35 Nijverdal - Wierden: Van OTB naar TB en aanbesteding




Antea Group werkt nu aan het tracébesluit (TB) voor de N35 Nijverdal - Wierden. Tegelijkertijd bereidt het bureau de aanbesteding aan een aannemer voor. Hiervoor verzamelt Antea Group veel informatie, onder meer van de betrokken partijen. Het gaat vooral om informatie over de aanleg van de weg over de directe omgeving en zaken waarmee de aannemer rekening moet houden bij zijn werkzaamheden.

Op dit moment analyseert Antea Group de zienswijzen op het ontwerptracébesluit (OTB) van de N35 Nijverdal - Wierden. Op basis hiervan bekijkt Rijkswaterstaat wat de eventuele gevolgen zijn voor het definitieve tracébesluit. Parallel hieraan start het voorbereiden van de realisatiefase. 'Dat klinkt technisch, maar dat betekent eigenlijk dat we alle informatie verzamelen die nodig is om de aanbesteding van het project in te gaan', legt Paul Hoogerwerf van Antea Group uit. 'Die aanbesteding resulteert straks in de keuze van Rijkswaterstaat voor een aannemer die de verbreding en verlegging van de weg mag uitvoeren. We koersen erop deze voorbereiding eind 2018 klaar te hebben, zodat de aanbesteding in 2019 kan beginnen. Op basis van de aanbiedingen die we binnen krijgen, wordt dan in 2020 de keuze voor een aannemer gemaakt.'

Informatie verzamelen
Voor de aanleg van de nieuwe N35 is het nodig dat de aannemer straks weet met welke eisen hij rekening moet houden als hij aan het werk gaat. Het gaat niet alleen om de eisen die Rijkswaterstaat stelt aan de nieuwe weg, maar ook om de eisen van andere betrokken partijen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om welke omleidingsroutes over lokale wegen ingezet kunnen worden of de eisen die een gemeente stelt aan een fiets- of voetpad dat de gemeente na aanleg in beheer krijgt. Deze informatie haalt Antea Group de komende tijd op bij de betrokken partijen.

Asfalt, bodem, natuur en archeologie
Antea Group verzamelt ook informatie door diverse onderzoeken uit te voeren. 'We zijn nu bezig met het asfaltonderzoek', aldus Hoogerwerf. 'Het asfalt op de N35 ligt er al lang en we kennen de samenstelling op sommige delen niet goed. Die moeten we wel kennen voordat het kan worden weggehaald. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat er asbest in het asfalt of de fundering zit. Zulke schadelijke stoffen moet de aannemer volgens de geldende wet- en regelgeving verwijderen, zodat er geen gevaar voor mens en milieu ontstaat. Ook doen we bodemtechnisch en geotechnisch onderzoek en actualiseren we het al uitgevoerde natuuronderzoek. En we voeren archeologisch veldonderzoek uit. Een deel van het gebied rond de N35 valt onder 'archeologisch verdacht gebied', zoals dat heet. De kans bestaat dat er iets van archeologisch belang te vinden is. Om dat na te gaan, doen we eerst een aantal boringen. Als daaruit blijkt dat er inderdaad iets waardevols zit, graven we proefsleuven. We voeren deze onderzoeken nu uit, zodat er geen vertraging kan ontstaan als de aannemer met de weg aan de slag gaat.'


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]