Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018


Aan de slag met 303 zienswijzen voor N35 Nijverdal - Wierden




De periode van terinzagelegging van het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport (OTB/MER) voor de N35 Nijverdal - Wierden is afgerond. Rijkswaterstaat is volop bezig met de analyse van de maar liefst 303 zienswijzen die zijn ingediend. Ongeveer twee derde daarvan ging over de geplande ongelijkvloerse kruising met de Baron van Sternbachlaan in Nijverdal', vertelt Marc Strootman, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. 'Ook waren er relatief veel zienswijzen over de toekomstige geluidsituatie.'

Van 1 december 2017 tot en met 11 januari 2018 lag het Ontwerptracébesluit/Milieueffectrapport (OTB/MER) van de N35 Nijverdal - Wierden ter inzage. Tijdens de terinzagelegging organiseerde Rijkswaterstaat een inloopavond, waar ongeveer 150 mensen op afkwamen. 'We hadden grote televisieschermen opgesteld, waarop bezoekers op het ontwerp van de nieuwe N35 konden inzoomen met het Geografisch Informatiemodel (GIM) en de 3D-visualisatie', vertelt Strootman. 'Er was veel belangstelling en de reacties op deze vorm van presenteren waren heel positief.' De terinzagelegging was ook de periode waarin belanghebbenden een zienswijze op de plannen voor de N35 konden indienen. Dat leverde 303 zienswijzen op. 'Dit bevestigt opnieuw de grote betrokkenheid van de omgeving bij dit project', aldus Strootman.

Baron van Sternbachlaan
Een groot deel van die zienswijzen ging over de wens voor een verdiepte aanleg van de Baron van Sternbachlaan in Nijverdal. 'In de huidige plannen leggen we de nieuwe N35 met een viaduct over de Baron van Sternbachlaan aan, ongeveer gelijk met het spoor', legt Strootman uit. 'De Baron van Sternbachlaan blijft daarbij op straatniveau. Veel omwonenden in Nijverdal zien liever dat we de Baron van Sternbachlaan verdiept aanleggen in een tunnelbak met daarbij de nieuwe N35 op straatniveau. Ook willen deze omwonenden dat de nieuwe N35 aan beide zijden geluidschermen krijgt van vier meter hoog.'

Verdiepte ligging te duur
Het punt bij de verdiepte variant is niet de techniek, maar vooral de extra kosten. 'De gemeente Hellendoorn heeft een half verdiepte variant nog ingebracht als zienswijze op het OTB', vertelt Strootman. Bij deze half verdiepte aanleg komt de nieuwe N35 niet op straatniveau te liggen, maar wel aanzienlijk lager dan het spoor. 'De meerkosten van de half verdiepte en verdiepte varianten bedragen tussen de 7 en 13 miljoen euro. Daarnaast leidt het nu verder uitwerken van beide varianten in de plannen tot een vertraging van 6 tot 12 maanden bij de uitvoering van het project. De stuurgroep heeft dit naar aanleiding van de zienswijzen in overweging genomen. Hun conclusie luidt dat er geen financiële dekking is voor de meerkosten en dat de verwachte vertraging in het project niet acceptabel is.' De stuurgroep heeft daarom in meerderheid besloten om een verdiepte of half verdiepte ligging van de Baron van Sternbachlaan niet mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen. De gemeente Hellendoorn is het met dit besluit niet eens, omdat zij vindt dat daarmee onvoldoende oplossing wordt geboden voor de geluidbelasting en de leefbaarheid langs het tracé in Nijverdal.

Geluid
Ook relatief veel zienswijzen gingen over de toekomstige geluidsituatie. 'Geluid houdt de gemoederen nu eenmaal bezig bij de aanleg van een nieuwe weg', weet Strootman. Bezorgde reacties kwamen vooral uit Wierden, waar de nieuwe weg een stuk opschuift richting het spoor en de woonwijk Meijerinksberg. Maar ook in Nijverdal is er zorg uitgesproken over de geluidbelasting.

Nota van antwoord
Antea Group is voor Rijkswaterstaat bezig met de verdere analyse van de zienswijzen. Strootman: 'Hierna kunnen we vaststellen of de zienswijzen leiden tot aanpassingen. Deze aanpassingen verwerken we in het tracébesluit (TB). De indieners van zienswijzen krijgen uiteraard een reactie. Die komt in de vorm van de Nota van Antwoord. Alle zienswijzen en onze reacties erop bundelen we daarin. Zo kunnen alle indieners van zienswijzen onze respons lezen. Dit duurt wel nog even, want de Nota wordt straks een bijlage bij het tracébesluit. We verwachten dat het tracébesluit eind 2018, begin 2019 klaar is. Na het tracébesluit is er de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de Raad van State.'


Deel dit artikel:                   





Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Informatieavonden Blankenburgverbinding 4 en 6 september 2018
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht








[Banners]