Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-05-2018


Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam




Rijkswaterstaat en De Groene Boog, een combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, CroonWolter&Dros), hebben vandaag het contract voor de nieuwe snelweg A16 bij Rotterdam ondertekend.

Met het tekenen van het DBFM-contract breekt een nieuwe fase aan: de realisatie. Rijkswaterstaat en De Groene Boog hebben het volste vertrouwen in een prachtige samenwerking. 'Groen en groots!'

Energieneutrale A16 Rotterdam
Michèle Blom, Directeur Generaal bij Rijkswaterstaat: 'Het tekenen van het contract is een mooie stap richting de start van de aanleg van de A16 Rotterdam in 2019. In het bijzonder ben ik verguld met het feit dat deze nieuwe rijksweg energieneutraal wordt, inclusief de halfverdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos. Dat past precies bij ambities en doelen die Rijkswaterstaat nastreeft als het gaat om duurzaamheid. Ik heb alle vertrouwen in een mooi eindresultaat waarbij Rijkswaterstaat en De Groene Boog over vijf jaar terugkijken op een vruchtbare samenwerking.'

Pieter van Oord, CEO van Van Oord zegt: 'De bedrijven achter De Groene Boog zijn uitgedaagd om voor dit project met een vernuftig ontwerp te komen. Dat is volgens mij gelukt, want naast de fraaie, groene inpassing van de weg in de omgeving wordt de A16 de eerste energieneutrale weg in Nederland. Wij willen hiermee de toon zetten en een voorbeeldproject zijn in Nederland en daarbuiten.'

A16 Rotterdam
De nieuwe A16 wordt een snelweg tussen de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. De 11 km lange nieuwe A16 zorgt ervoor dat het verkeer op de snelweg A13, snelweg A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De aanleg start naar verwachting in 2019. In 2024 gaat de weg open voor verkeer.

De Groene Boog is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de bouw als de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 20 jaar het beheer en onderhoud. Het ontwerp van de weg is energieneutraal en houdt rekening met een optimale inpassing in het landschap. Zo wordt gebruik gemaakt van extra stil asfalt, geluidschermen en grondwallen. Ter hoogte van het Lage Bergse Bos ligt de A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel.


Deel dit artikel:                   





Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Informatieavonden Blankenburgverbinding 4 en 6 september 2018
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht








[Banners]