Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2018


Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught




Rijkswaterstaat start een proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2. Het doel is de doorstroming te verbeteren op het traject vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting. De proef start deze week en duurt tot en met november 2018.

Voor het traject A2 Deil-Vught wordt momenteel een verkenning uitgevoerd. Op lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Aangezien doorstroming en bereikbaarheid nu ook onder druk staan, proberen we met een aantal kleinschalige maatregelen tevens op korte termijn verbeteringen aan te brengen.

https://www.mirta2deilvught.nl
Eén van deze kleine ingrepen is mogelijk het invoeren van dynamische snelheidslimieten in noordelijke richting tijdens drukte. Dat zijn vaak de ochtend- en avondspitsen, maar kunnen ook andere perioden zijn. Om de effecten van de ingreep te meten, starten we nu een proef. Op basis van het verkeersaanbod wordt via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid in de spits aangepast naar 90 km/h. Dit gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Met deze maatregel willen we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat het aantal files en kop-staartbotsingen mogelijk afneemt.

https://www.mirta2deilvught.nl
Uit analyses blijkt dat op het A2-traject van knooppunt Empel tot net voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal geregeld zogenoemde schokgolven optreden. Bijvoorbeeld door rembewegingen omdat de weg bij knooppunt Empel van 5 naar 3 rijstroken gaat vlak voor de Maasbrug, gevolgd door traject met veel instromend verkeer. Dit leidt tot ongevallen en files waarin ook weer aanrijdingen plaatsvinden, met nieuwe files tot gevolg. Uit de verkeersgegevens blijkt dat in mei/juni en in oktober/november het aantal files op de snelweg A2 in de ochtendspits (tussen 06.00 uur en 10.00 uur) en in de avondspits (tussen 15.00 uur en 19.00 uur) aanzienlijk hoger is dan in alle overige maanden van het jaar. Ook ontstaan er in noordelijke richting meer files dan in zuidelijke richting.

https://www.mirta2deilvught.nl
De doorlooptijd van de proef betreft daarom in elk geval de maanden oktober en november. De voortgang van de proef of de mogelijk definitieve invoering van de maatregel worden bepaald door de monitoringsresultaten. Als de eerste resultaten bijvoorbeeld geen positieve effecten tonen op doorstroming en veiligheid van het verkeer, kan de proef direct worden stopgezet. Wanneer de monitoringsresultaten positief zijn, volgt definitieve invoering.

https://www.mirta2deilvught.nl
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, regio Rivierenland en gemeente 's-Hertogenbosch hebben de handen ineengeslagen om de doorstroming op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Vught te verbeteren. Binnen het Programma A2 Deil-Vught werken we samen om de bereikbaarheid in het gebied te vergroten. Met 28 maatregelen wordt gewerkt aan oplossingen voor de korte, middellange en lange termijn. Kijk op de website MIRT A2 Deil-Vught voor meer informatie.


Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]