hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2018



Hittewerende bekleding voor 5 tunnels




Vijf tunnels worden voorzien van hittewerende bekleding. Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat er, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in zowel wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd, als een nog in aanbouw zijnde tunnel.

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses per tunnel, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten.

Hittewerende bekleding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbrengen van bescherming op het beton in de tunnels zorgt voor voldoende bescherming tegen een extreem grote brand. Het gaat om bescherming die al vele jaren wordt toegepast, namelijk hittewerende bekleding. Daarom wordt in de vier bestaande tunnels alsnog hittewerende bekleding aangebracht. Per tunnel vraagt dit om een nadere uitwerking in een specifiek ontwerp. De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld.

Gaasperdammertunnel (A9)
Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel was de realisatie al gestart op het moment dat de verminderde brandwerendheid van dit beton bekend werd. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om bij de openstelling van de tunnel aan de wettelijke eisen te voldoen, wordt ook hier de hittewerende bekleding aangebracht in overleg met het bevoegd gezag van de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel in Amsterdam moet in oktober 2020 worden opgeleverd.

Kans op extreme brand is klein
De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - is zeer klein. De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa, mede door de strenge eisen die in Nederland gesteld worden aan brandveiligheid. Tunnels hebben veel veiligheidssystemen om de impact van een brand te beperken. De gevolgen van een dergelijke brand kunnen echter groot zijn. Een tunnel kan onherstelbaar beschadigd raken (vooral een tunnel onder water) of, indien herstel wel mogelijk is, gedurende lange tijd niet gebruikt worden. Dit zou leiden tot hoge maatschappelijke kosten door verminderde bereikbaarheid van de betreffende regio en eventuele beperkingen voor gebruik van openbare ruimte boven de tunnel.

Meer informatie
Meer informatie over het aanbrengen van hittewerende bekleding vindt u in de kamerbrief 'Stand van zaken brandwerendheid enkele wegtunnels'.


Deel dit artikel:                   





Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht


[Banners]