Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-10-2018


Hittewerende bekleding voor 5 tunnels




Vijf tunnels worden voorzien van hittewerende bekleding. Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt dat er, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in zowel wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd, als een nog in aanbouw zijnde tunnel.

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses per tunnel, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten.

Hittewerende bekleding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbrengen van bescherming op het beton in de tunnels zorgt voor voldoende bescherming tegen een extreem grote brand. Het gaat om bescherming die al vele jaren wordt toegepast, namelijk hittewerende bekleding. Daarom wordt in de vier bestaande tunnels alsnog hittewerende bekleding aangebracht. Per tunnel vraagt dit om een nadere uitwerking in een specifiek ontwerp. De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld.

Gaasperdammertunnel (A9)
Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel was de realisatie al gestart op het moment dat de verminderde brandwerendheid van dit beton bekend werd. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om bij de openstelling van de tunnel aan de wettelijke eisen te voldoen, wordt ook hier de hittewerende bekleding aangebracht in overleg met het bevoegd gezag van de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel in Amsterdam moet in oktober 2020 worden opgeleverd.

Kans op extreme brand is klein
De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - is zeer klein. De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa, mede door de strenge eisen die in Nederland gesteld worden aan brandveiligheid. Tunnels hebben veel veiligheidssystemen om de impact van een brand te beperken. De gevolgen van een dergelijke brand kunnen echter groot zijn. Een tunnel kan onherstelbaar beschadigd raken (vooral een tunnel onder water) of, indien herstel wel mogelijk is, gedurende lange tijd niet gebruikt worden. Dit zou leiden tot hoge maatschappelijke kosten door verminderde bereikbaarheid van de betreffende regio en eventuele beperkingen voor gebruik van openbare ruimte boven de tunnel.

Meer informatie
Meer informatie over het aanbrengen van hittewerende bekleding vindt u in de kamerbrief 'Stand van zaken brandwerendheid enkele wegtunnels'.


Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]