Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018


Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop

Bron: ProRail



ProRail vernieuwt en verbetert het grote rangeerterrein bij de Hanzeboog vlak voor station Zwolle. Het gaat om alle sporen, wissels en installaties en we leggen er een nieuwe beschermende laag onder.

Sinds 1904
Als je met de trein vlak voor Zwolle aankomt zie je de treinen al staan: het rangeerterrein dat tussen Windesheim en het Engelse Werk bij Zwolle ligt ingeklemd is nu al een belangrijk parkeerterrein voor reizigers- en goederentreinen. Sinds 1904 is dit terrein in gebruik en hard toe aan vernieuwing. In de toekomst willen we hier meer treinen parkeren en zal NedTrain een treinwasinstallatie bouwen om deze te reinigen en te onderhouden.

Duurzame aanpak: ligging naast waterwingebied
De ligging van dit parkeerterrein voor treinen is heel bijzonder direct naast een groot waterwingebied. Voor ProRail een belangrijk gegeven om bij de vernieuwing rekening mee te houden. We werken hierin nauw samen met provincie Overijssel, gemeente Zwolle en waterbedrijf Vitens. Het terrein krijgt namelijk een speciale folielaag op een diepte van ongeveer drie meter.

Water hergebruiken
Met deze bescherming voorkomen we dat bijvoorbeeld reinigingswater van treinen in het waterwingebied belandt. Het water dat we opvangen proberen we zo mogelijk in te zetten voor hergebruik, bijvoorbeeld in de wasstraat de treinen.

Omvangrijke operatie
De operatie beslaat een groot terrein en graven we tot drie meter diepte af. Een mooie grote klus, om een beeld van de omvang te geven:
  • Omvang gebied: 9 ha = 17 voetbalvelden.
  • Hoeveelheid grondwerk: 3 meter diep afgegraven = 270.000 m3 grond; 8.000 zandtransporten
  • Spoor: 35 km rails, waaronder 60 wissels
  • Toebehoren: 40.000 dwarsliggers en 65 km rijdraad voor bovenleiding
Aanpak opgedeeld in fasen
De aanpak is opgedeeld in twee grote fasen: de eerste fase loopt van oktober tot zomer 2019 en bestaat uit de aanpak van de eerste helft van de sporen. Het betreft het deel dat dicht tegen de Hanzeboog aan ligt. Het tweede deel volgt daarna en ronden we af in zomer 2020. Met deze aanpak blijft een deel van het opstelterrein steeds beschikbaar om materieel (reizigers-, goederen- en werktreinen) rond Zwolle te kunnen blijven parkeren. Het resultaat is een duurzame verbetering, met een beschermde ondergrond en nieuwe strakke sporen van het grootste treinen-opstelterrein in de wijde omtrek. Daarmee kunnen weer decennia tot zelfs een eeuw vooruit.

Onderdeel van enorme verbetering spoorknooppunt Zwolle
Om de treindienst tussen Noord-Nederland en de rest van Nederland en de Randstad te verbeteren (Spoorplan Noord-Nederland) is het noodzakelijk het spoor in Zwolle uit te breiden en voor te bereiden op de toekomst. Om dit te realiseren dient onder andere dit opstelterrein bij Hogeschool Windesheim te worden aangepast. Ook komt er een extra spoor vanaf het station naar dit opstelterrein. Meer op www.prorail.nl/zwollespoort.


Deel dit artikel:                   





Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht








[Banners]