Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018


Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop

Bron: ProRail



ProRail vernieuwt en verbetert het grote rangeerterrein bij de Hanzeboog vlak voor station Zwolle. Het gaat om alle sporen, wissels en installaties en we leggen er een nieuwe beschermende laag onder.

Sinds 1904
Als je met de trein vlak voor Zwolle aankomt zie je de treinen al staan: het rangeerterrein dat tussen Windesheim en het Engelse Werk bij Zwolle ligt ingeklemd is nu al een belangrijk parkeerterrein voor reizigers- en goederentreinen. Sinds 1904 is dit terrein in gebruik en hard toe aan vernieuwing. In de toekomst willen we hier meer treinen parkeren en zal NedTrain een treinwasinstallatie bouwen om deze te reinigen en te onderhouden.

Duurzame aanpak: ligging naast waterwingebied
De ligging van dit parkeerterrein voor treinen is heel bijzonder direct naast een groot waterwingebied. Voor ProRail een belangrijk gegeven om bij de vernieuwing rekening mee te houden. We werken hierin nauw samen met provincie Overijssel, gemeente Zwolle en waterbedrijf Vitens. Het terrein krijgt namelijk een speciale folielaag op een diepte van ongeveer drie meter.

Water hergebruiken
Met deze bescherming voorkomen we dat bijvoorbeeld reinigingswater van treinen in het waterwingebied belandt. Het water dat we opvangen proberen we zo mogelijk in te zetten voor hergebruik, bijvoorbeeld in de wasstraat de treinen.

Omvangrijke operatie
De operatie beslaat een groot terrein en graven we tot drie meter diepte af. Een mooie grote klus, om een beeld van de omvang te geven:
  • Omvang gebied: 9 ha = 17 voetbalvelden.
  • Hoeveelheid grondwerk: 3 meter diep afgegraven = 270.000 m3 grond; 8.000 zandtransporten
  • Spoor: 35 km rails, waaronder 60 wissels
  • Toebehoren: 40.000 dwarsliggers en 65 km rijdraad voor bovenleiding
Aanpak opgedeeld in fasen
De aanpak is opgedeeld in twee grote fasen: de eerste fase loopt van oktober tot zomer 2019 en bestaat uit de aanpak van de eerste helft van de sporen. Het betreft het deel dat dicht tegen de Hanzeboog aan ligt. Het tweede deel volgt daarna en ronden we af in zomer 2020. Met deze aanpak blijft een deel van het opstelterrein steeds beschikbaar om materieel (reizigers-, goederen- en werktreinen) rond Zwolle te kunnen blijven parkeren. Het resultaat is een duurzame verbetering, met een beschermde ondergrond en nieuwe strakke sporen van het grootste treinen-opstelterrein in de wijde omtrek. Daarmee kunnen weer decennia tot zelfs een eeuw vooruit.

Onderdeel van enorme verbetering spoorknooppunt Zwolle
Om de treindienst tussen Noord-Nederland en de rest van Nederland en de Randstad te verbeteren (Spoorplan Noord-Nederland) is het noodzakelijk het spoor in Zwolle uit te breiden en voor te bereiden op de toekomst. Om dit te realiseren dient onder andere dit opstelterrein bij Hogeschool Windesheim te worden aangepast. Ook komt er een extra spoor vanaf het station naar dit opstelterrein. Meer op www.prorail.nl/zwollespoort.


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]