Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018


Elektrische voertuigen opladen zonder stekker




Provincie Groningen start met Duitse en Nederlandse partners project Kontactlo(o)s laden

Innovatieve en duurzame oplossingen realiseren om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker, oftewel contactloos laden. Dat is het doel van project 'Kontactlo(o)s Laden' dat op 17 oktober officieel is gestart. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf samen met Reinhard Winter, Landrat Emsland, het startsein voor het project waarin 13 Nederlandse en Duitse bedrijven samenwerken aan innovatieve draadloze oplaadsystemen. De provincies Groningen en Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen samen met een Europese subsidie het project dat tot eind 2020 loopt en ongeveer 20 arbeidsplaatsen oplevert.

Duurzame beweging op gang
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: "We starten met een mooi project waarmee we ons inzetten op het toepassen van innovatieve en duurzame technieken in het belang van mobiliteit. Het is de eerste stap samen (grensoverschrijdend) in een belangrijke ontwikkeling voor elektrisch rijden. Reinhard Winter, Landrat Emsland, vult aan: "Wij willen geen eendagsvlieg zijn als het gaat om elektrisch draadloos laden, maar een duurzame beweging op gang brengen."

Ontwikkelen en testen
Het project richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk testen van innovatieve oplaadsystemen. Zo is een van de projectdoelen om een draadloos oplaadsysteem in een fietsenstalling in te bouwen, en staat er ook een test met deelscooters en Drymers in het Moormuseum in Duitsland gepland. Verder wordt het draadloos laden getest op zelfrijdende voertuigen, zoals het zelfrijdend busje dat nu bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijdt. In 2019 en 2020 zullen deze testen plaatsvinden.

Gebruiksgemak en economische kansen
De oplaadsystemen zijn in de praktijk zeer goed toepasbaar. Het biedt gebruikers van de elektrische voertuigen een groot gebruiksgemak. Daarom zien de bedrijven die meedoen aan het project economische kansen. Dat de samenwerking over de grens heen reikt, werkt daarbij versterkend. Het project wordt mogelijk gemaakt door een investering van de partners en een Europese INTERREG subsidie.


Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht
Meedenken over bereikbaarheid tijdens renovatie Heinenoordtunnel
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Grote drukte verwacht wegens start werkzaamheden n200
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting








[Banners]