Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2018


Elektrische voertuigen opladen zonder stekker




Provincie Groningen start met Duitse en Nederlandse partners project Kontactlo(o)s laden

Innovatieve en duurzame oplossingen realiseren om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker, oftewel contactloos laden. Dat is het doel van project 'Kontactlo(o)s Laden' dat op 17 oktober officieel is gestart. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf samen met Reinhard Winter, Landrat Emsland, het startsein voor het project waarin 13 Nederlandse en Duitse bedrijven samenwerken aan innovatieve draadloze oplaadsystemen. De provincies Groningen en Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen samen met een Europese subsidie het project dat tot eind 2020 loopt en ongeveer 20 arbeidsplaatsen oplevert.

Duurzame beweging op gang
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: "We starten met een mooi project waarmee we ons inzetten op het toepassen van innovatieve en duurzame technieken in het belang van mobiliteit. Het is de eerste stap samen (grensoverschrijdend) in een belangrijke ontwikkeling voor elektrisch rijden. Reinhard Winter, Landrat Emsland, vult aan: "Wij willen geen eendagsvlieg zijn als het gaat om elektrisch draadloos laden, maar een duurzame beweging op gang brengen."

Ontwikkelen en testen
Het project richt zich op het ontwikkelen én in de praktijk testen van innovatieve oplaadsystemen. Zo is een van de projectdoelen om een draadloos oplaadsysteem in een fietsenstalling in te bouwen, en staat er ook een test met deelscooters en Drymers in het Moormuseum in Duitsland gepland. Verder wordt het draadloos laden getest op zelfrijdende voertuigen, zoals het zelfrijdend busje dat nu bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda rijdt. In 2019 en 2020 zullen deze testen plaatsvinden.

Gebruiksgemak en economische kansen
De oplaadsystemen zijn in de praktijk zeer goed toepasbaar. Het biedt gebruikers van de elektrische voertuigen een groot gebruiksgemak. Daarom zien de bedrijven die meedoen aan het project economische kansen. Dat de samenwerking over de grens heen reikt, werkt daarbij versterkend. Het project wordt mogelijk gemaakt door een investering van de partners en een Europese INTERREG subsidie.


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]