Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-11-2018


Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2




Vrijdagmorgen 16 november 2018 is het Prinses Amaliaviaduct op de Maasvlakte 2 officieel in gebruik genomen. Het gaat om een ongelijkvloerse kruising die de komende jaren de nieuwe containerterminals goed bereikbaar moet houden. Boskalis Nederland BV startte in 2017 met de bouw van het viaduct dat in totaal 38 miljoen euro heeft gekost.

'In de haven bouwen we om files voor te blijven. Het Prinses Amaliaviaduct zorgt voor een zogenoemde toekomst vaste bereikbaarheid voor de containerterminals aan de Amaliahaven en het zuidelijk gedeelte van Maasvlakte 2', aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, die samen met Johan van der Hoek, directeur Boskalis Nederland, het viaduct opende.

Het Prinses Amaliaviaduct verbetert de doorstroom op de Maasvlakteweg aanzienlijk. Zo is de weg over vijf kilometer verbreed van 2x1 baan naar 2x2 banen en een vluchtstrook aan beide zijden. Bij het Prinses Amaliaviaduct komen meerdere wegen samen, namelijk: de Maasvlakteweg, Prinses Máximaweg, Maasvlakteboulevard en de Amoerweg. Daarnaast kruisen de spoorlijn, de leidingenstrook en ook de toekomstige Container Exchange Route (CER) hier op het gelijkvloerse kruispunt.

Innovatief bouwmateriaal
De aanleg van het viaduct is het eerste grootschalige project waarbij gebruik is gemaakt van Beaumix. Dit is een nieuw soort schoongewassen materiaal uit de afvalverbrandingsoven ter vervanging van zand. 230.000 ton voormalig afval is hergebruikt voor het Prinses Amaliaviaduct.

Routewijziging
Het Prinses Amaliaviaduct vervangt een gelijkvloerse kruising en is eerder op de Maasvlakteweg is te vinden dan het oude kruispunt. Containerverkeer (havens 8800-9000) en strandgangers moeten er dus op letten dat zij bij dit viaduct al de juiste afslag nemen.


Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]