hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-11-2018



Rotterdamse haven bestendigt positie als banen-groeimotor van de economie




Het Rotterdamse havengebied blijft een magneet voor werkgelegenheid en economische groei in Nederland. De zeehaven-gerelateerde directe werkgelegenheid in de regio Rotterdam-Rijnmond bedroeg 101.443 werkzame personen in 2017, het hoogste niveau sinds 2002. Gecombineerd met de hoeveelheid indirecte werkgelegenheid, zijn er 183.675 personen werkzaam in deze regio. Dat is 2,0% van alle werkzame personen in Nederland. Tezamen produceren zij € 22,8 miljard (was € 22,5 miljard) aan toegevoegde waarde, ofwel 3,1% van het bruto binnenlands product.

Dat blijkt uit de Havenmonitor - De economische betekenis van Nederlandse zeehavens 2002-2017 die is opgesteld door Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

'Deze havenmonitor toont opnieuw aan hoe belangrijk mainport Rotterdam is als banenmotor voor de Nederlandse economie', zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. 'Ik ben ervan overtuigd dat de economische betekenis van de Rotterdamse haven voor de BV Nederland in werkelijkheid nog groter is'.

Lees de volledige Havenmonitor.

De havenmonitor meet elk jaar de directe werkgelegenheid en toegevoegde waarde van alle zeehavens in Nederland inclusief zogeheten achterwaartse indirecte effecten. Met achterwaartse effecten wordt bedoeld de toegevoegde waarde die het gevolg is van inkoop door bedrijven vanuit de haven elders in de Nederlandse economie.

Havenbedrijf Rotterdam laat een aanvullende studie uitvoeren naar de voorwaartse indirecte effecten van de Rotterdamse haven op basis van CBS-gegevens over internationale handel. Met voorwaartse indirecte effecten wordt bedoeld dat tevens rekening wordt gehouden welke economische activiteiten er mogelijk worden gemaakt in Nederland door de aanwezigheid van de Rotterdamse haven, zoals wederuitvoer via logistiek en distributie. Het Havenbedrijf verwacht de resultaten van deze aanvullende studie nog dit jaar te kunnen publiceren.


Deel dit artikel:                   





Helpdesk stikstof vanaf 14 oktober voor iedereen bereikbaar
Nieuwsbericht
Heijmans werkt aan infrastructuur Eindhoven Noordwest
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Nieuw online platform en interactieve kaart A27 Houten - Hooipolder
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Geen extra belasting voor vrachtwagens snelweg Leeuwarden-Harlingen
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht
Verkeerslichten op groen voor konvooi van vrachtwagens
Nieuwsbericht


[Banners]