Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-11-2018


Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen




Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en Gemeente Nijmegen

Tijdens de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen zullen er 2x1 rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. Dit is minder dan de eerdere opzet, waarbij uit werd gegaan van 2x2 rijstroken. Door de aanwezigheid van zware metalen, waaronder chroom-6, in de verf van de brug heeft de aannemer meer fysieke ruimte nodig om veilig te werken. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat stellen de veiligheid van medewerkers, gebruikers en omgeving voorop. Daarom hebben zij gezamenlijk geconcludeerd dat de oorspronkelijk afgesproken variant van 2x1 rijstroken de beste optie is om het werk zorgvuldig en met zo min mogelijk verkeershinder uit te voeren. De aannemer maakt op dit moment een nieuwe planning op basis van dit uitgangspunt.

Het chroom-6 in de verf van de Waalbrug is op dit moment niet schadelijk voor weggebruikers en omgeving. Dit is pas het geval als de verf van de brug wordt gehaald. Daarom vereist het verwijderen van verf met dit metaal (door schuren en stralen) tijdens de renovatie extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze. Rijkswaterstaat en de aannemer zijn nog in gesprek over de precieze veiligheidsmaatregelen, die genomen moeten worden. Verder zijn er nieuwe vergunningen en ontheffingen nodig. Door de verandering in werkruimte verandert ook de gehele bouwlogistiek. Dit heeft tot gevolg dat de aannemer ongeveer 140 werkplannen moet aanpassen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de renovatie van de Waalbrug start. De aannemer werkt op basis van de nieuwe situatie aan een nieuwe planning. De afronding van de renovatie in 2019, zoals eerder is gecommuniceerd, wordt in ieder geval niet gehaald.

Bereikbaarheid Nijmegen
De bereikbaarheid van de stad Nijmegen tijdens de werkzaamheden blijft een belangrijk aandachtspunt. De gemeente heeft het afgelopen jaar aanvullende maatregelen genomen voor de doorstroming van het verkeer in de stad. Deze maatregelen zijn gebaseerd op een 2x1 situatie. Tijdens de renovatie kunnen OV-bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers de brug blijven gebruiken. Vrachtwagens, touringcars en landbouwvoertuigen kunnen tijdens de gehele renovatie geen gebruik maken van de Waalbrug en zullen daardoor langer hinder ervaren. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt en zijn er 2x2 rijstroken beschikbaar.

Samenwerking
Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug.

Aannemerscombinatie Team Waalbrug gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een fietspad in twee richtingen en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat.


Deel dit artikel:                   





Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
Andes: Koppeling met Mozard voor Midden-Drenthe
Weblogposting
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Groningen krijgt living lab bouwkundige en infrastructurele innovaties
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Plan aanpak N279 Veghel-Asten klaar voor definitief besluit
Nieuwsbericht
Gebruikerstevredenheidsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]