Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-01-2019


Eerste herbruikbare viaduct in Nederland




Nederland heeft sinds vandaag voor het eerst een herbruikbaar betonnen viaduct. Het viaduct kan zonder restafval weer uit elkaar gehaald worden, opnieuw gebruikt worden en gaat op die manier ongeveer 200 jaar mee. Normale viaducten hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar.

Het viaduct is maandag tussen Kampen en Dronten - op de eerste dag van de week van de circulaire economie - in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in gebruik genomen. Een (elektrische) vrachtwagen reed er als eerste overheen.

Circulair ontwerpen en bouwen
Van Veldhoven: "Dit viaduct is een mooie combinatie van duurzame ambitie en boerenverstand. Viaducten bouwen met standaardblokken die ook elders weer kunnen worden ingezet, is goed voor het klimaat. Want grondstoffen worden niet verspild en het biedt kansen om sneller te werken en kosten te verlagen. Rijkswaterstaat zegt daarom terecht: 'wij willen in 2030 circulair werken'. Dit viaduct is een prachtige stap in die ambitie en kan voor heel Nederland - en de rest van de wereld - als inspiratie dienen. Circulair ontwerpen en bouwen kán en is big business'.

Gemakkelijk aan te passen
De veertig losse elementen van het viaduct zijn demontabel. Het viaduct is daardoor ook gemakkelijker aan te passen. Een extra rijbaan of nieuwe afrit wordt simpel toegevoegd. Het viaduct is zelfs in zijn geheel te verplaatsen. In maart 2019 gaat dit geheel bijvoorbeeld alweer uit elkaar. Tot die tijd wordt het door bouwverkeer gebruikt bij de aanleg van de Reevesluis.

Juiste moment
Het circulaire viaduct komt op het juiste moment. Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat minstens 80 projecten voor groot onderhoud. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan een opknapbeurt toe. De bevindingen van het herbruikbare viaduct worden hierin meegenomen.

Economie zonder afval
Nederland werkt hard om in 2050 een economie zonder afval te zijn: een circulaire economie. Continu hergebruik van grondstoffen biedt grote kansen voor het bedrijfsleven en helpt om de Nederlandse klimaatdoelen te halen.


Deel dit artikel:                   





Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Duurzame aanpak Malderburchtstraat in Nijmegen
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel & BAM Infra ondertekenen contract Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Techniek Nederland gaan werken aan slimme infrastructuur
Nieuwsbericht
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht








[Banners]