hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-01-2019



Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost




Het is de Week van de Circulaire Economie. Deze week staat in het teken van een economie zonder afval. Ook bij de verbreding van de snelweg A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost werkt Rijkswaterstaat zoveel mogelijk circulair. Dit doet aannemer Parkway6 door grondstoffen en materialen te hergebruiken en door de inzet van duurzame energie.

De snelweg A6, onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), is straks de eerste energieneutrale weg van Nederland. Projectleider Raymond Daniëls van aannemerscombinatie Parkway6 vertelt hoe Parkway6 circulair bouwt aan de weg.

Duurzaam bouwen snelweg A6
Rijkswaterstaat daagde aannemer Parkway6 uit om de eerste energieneutrale weg van Nederland te bouwen. Nadat de wegverbreding klaar is, komt er een groot zonnepanelenveld in knooppunt Almere. De zonnepanelen wekken genoeg energie op om de verlichting, matrixborden, verkeerslichten en pompen voor de afwatering van de viaducten en bruggen bij de weg draaiende te houden. Al in de bouwfase van het project bespaart Parkway6 veel op grondstoffen, transport en energie. Dit doet aannemer Parkway6 door slim om te gaan met bouwmaterialen.

Zand overnemen A1/A6 Diemen-Almere Havendreef
Na afronding van het SAA-project A1/A6 Diemen-Almere Havendreef bleef een gigantische hoop zand over: 700.000 m3 zand, genoeg om tienduizenden vrachtwagens mee te vullen. Parkway6 zag een kans en nam dit zand over. 'We hoefden het zand dus niet uit het IJsselmeer te winnen,' aldus Daniëls. 'Dit scheelt 3500 keer op en neer varen met een vrachtschip. Daardoor stoten we minder CO2 uit en belasten we het wegverkeer minder.'

Volledig recyclebaar asfalt
Ook met het oude asfalt weet Parkway6 raad. 'Een deel gebruiken we voor het zetten van de grond. Dit betekent dat we met dit oude asfalt extra druk leggen op de ondergrond van de weg. Hierdoor zakt de grond. Zo voorkomen we dat de bodem inzakt als de weg in gebruik genomen is. De rest van het oude asfalt brengen we naar de asfaltcentrale, waar het wordt gemengd met nieuw asfalt. Het nieuw aangelegde asfalt is in de toekomst ook weer volledig recyclebaar.'

Oude viaducten nuttig toepassen
Bij het slopen van de oude viaducten komt ongeveer 20.000 ton beton vrij, dit is evenveel als 20 miljoen pakken suiker. Dit beton gebruikt Parkway6 voor de fundering in de weg. Daniëls: 'Een weg bestaat uit drie lagen: een laag zand, een laag fundering van gebroken puin, waar we het gebroken beton in verwerken en een asfaltlaag. Deze lagen maken de weg stevig, zodat auto's er overheen kunnen rijden. Van de 20.000 ton kunnen we 12.000 ton gebruiken voor de fundering. Het overige gebroken beton brengen we naar de betoncentrale. Daar wordt het verwerkt in nieuwe betonmengsels.'

Verrassende besparing
Ook kreeg Daniëls een verrassende meevaller. 'De grootste besparing zit in de ledlampen. We gingen ervan uit hiermee 5 procent energie per jaar te besparen. In werkelijkheid blijkt de energiebesparing wel drie keer zo hoog te zijn', aldus Daniëls. Hoewel de locatie voor het zonnepanelenveld bekend is, in knooppunt Almere, weet Daniëls nog niet hoe het zonnepark er precies uit gaat zien. 'Dit komt door de snelle technologische ontwikkelingen. De systemen om zonne-energie op te vangen, worden steeds geavanceerder en efficiënter. Waar je nu nog de afmetingen van een voetbalveld nodig hebt om zonne-energie op te vangen, volstaat straks een basketbalveld.'


Deel dit artikel:                   





A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
Voorbereidingen project ViA15 gaan door
Nieuwsbericht
Gemeente Groningen: Tussentijdse maatregelen om verbinding centrum en Vinkhuizen te verbeteren
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Sneller extra rijstroken op A12 tussen Westervoort en Duitse grens
Nieuwsbericht


[Banners]