hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-09-2019



Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen




Vanaf 2 september 2019 is Rijkswaterstaat gestart met het klaarmaken van het wintermaterieel. Tot begin oktober 2019 worden alle strooiwagens en sneeuwschuivers op de 56 steunpunten verspreid over heel Nederland getest. Daarnaast worden de strooiroutes gereden.

Voorbereiden op de winter
Tijdens de zogeheten vlootschouw test Rijkswaterstaat al het wintermaterieel om goed voorbereid te zijn voor de komende winter. De strooiers worden op de vrachtwagens gemonteerd, de systemen worden getest en eventuele gebreken worden direct gerepareerd. Verder worden de strooiroutes gereden. Weggebruikers kunnen de strooiwagens in deze periode dus tegenkomen op de snelwegen. Het materieel wordt getest zodat de wagens tijdens het gladheidseizoen direct in actie kunnen komen als de situatie daarom vraagt.

In het gladheidseizoen, dat van 1 oktober tot 1 mei loopt, moeten de strooiwagens de rijkswegen binnen 2 uur hebben gestrooid. Om de circa 3260 km aan wegdek (het hele landelijke Rijkswaterstaat wegennet) in die korte tijd te strooien staan 546 strooiwagens paraat. Bij sneeuwval kunnen deze worden voorzien van een sneeuwschuiver. Indien nodig zijn er ook nog 350 extra sneeuwploegen beschikbaar. Ook dit materieel wordt tijdens de vlootschouw getest.

Inzet strooizout eerdere winters
In de afgelopen winter is in totaal 56 miljoen kg zout gestrooid. Dat is een stuk minder dan het jaar ervoor waarin 90 miljoen kg (2017-2018) zout werd gestrooid. Gelijk aan het 10-jarig gemiddelde van 90 miljoen kg per jaar. In de jaren ervoor werd in totaal 75 miljoen kg (2016/2017) en 41 miljoen kg (2015/2016) zout gestrooid.


Deel dit artikel:                   





Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Sneller extra rijstroken op A12 tussen Westervoort en Duitse grens
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen tekent tracébesluit: wegverbreding A2 Het Vonderen - Kerensheide stap dichterbij
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht


[Banners]