hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-09-2019



Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid




Bouwend Nederland is gematigd positief over de voornemens van het kabinet zoals opgenomen in de Miljoenennota. De intenties om te komen tot een investeringsfonds voor o.a. infrastructuur en de geplande investeringen in de woningmarkt zijn goed. Veel hangt af van de uitwerking die nog onvoldoende concreet is. Bouwend Nederland hamert opnieuw op meer regie van het kabinet om knelpunten op de woningmarkt, infrastructuur en verduurzaming aan te pakken. Echter, als op heel korte termijn geen oplossing wordt gevonden voor de bouwstop als gevolg van de stikstofuitspraak blijven alle ambities slechts woorden op papier. De woningnood en het fileleed lopen verder op, de grootschalige verduurzaming van Nederland komt onvoldoende van de grond en de onzekerheid voor bouw- en infrabedrijven duurt voort.

Steun woningbouw
Bouwend Nederland is blij dat er extra geld beschikbaar komt voor woningbouw. De steun van het kabinet moet op korte termijn zorgen voor een impuls die daadwerkelijk effect sorteert. We vragen het kabinet de woningbouwcorporaties daarom 4 achtereenvolgende jaren met EUR 250 miljoen te steunen, in plaats van 10 jaar lang met EUR 100 miljoen. EUR 100 miljoen is onvoldoende om de stijging van de verhuurdersheffing bij te benen. We zien dat het kabinet de problematiek op de woningmarkt serieus neemt, maar missen maatregelen die effect hebben. Denk hierbij aan het aanwijzen van meer bouwlocaties, wegnemen van regeldruk en de centrale regie daarop.

Bouwend Nederland is verheugd met de woningbouwimpuls van EUR 1 miljard, die is bedoeld om de woningbouw op complexe binnenstedelijke locaties in schaarstegebieden rendabel te maken, bij te dragen aan infrastructurele ontsluiting, aanpak van stikstof en een kwalitatief goede leefomgeving.

Groeiagenda
Bouwend Nederland is blij met het voornemen van een investeringsfonds. We zijn teleurgesteld dat er nog weer nader onderzoek nodig is, terwijl nu al duidelijk is hoe de economie versterkt kan worden. Onnodig wordt zo tijd verloren. Er ligt immers een goede blauwdruk van het voormalige Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het kabinet moet nu doorpakken en investeren in infrastructuur, verduurzaming, woningbouw en innovatie. Daarmee versterken we onze economie en zorgen voor groei. Zelfs de Europese Centrale Bank roept hiertoe op.

Infrastructuur
We missen extra aandacht voor onderhoud aan onze infrastructuur. De budgetten blijven achter bij de opgaven. Bouwend Nederland heeft meerdere malen aangeven dat de tijd dringt wat het onderhoud aan onze wegen en kunstwerken betreft. We spelen met onze bereikbaarheid.

Duurzaamheid
De concrete uitwerking van het Klimaatakkoord laat nog op zich wachten. We missen duidelijke stappen om alle doelstellingen te halen. Het kabinet doet er goed aan om die te combineren met klimaatbestendig bouwen. Dat gaat verder dan het verduurzamen van de gebouwde omgeving. We moeten Nederland klaarmaken voor de extremere weersomstandigheden als gevolg van het veranderende klimaat in Nederland.

Aardbevingsproblematiek
We roepen het kabinet op door te pakken met de herstelwerkzaamheden. De bouwbedrijven in het Noorden staan al te lang in de coulissen klaar om de herstel- en versterkingsopgave op te pakken. Tot nu toe is pas 10% van het beoogde aantal van 10.000 woningen aangepakt.

Verjaag het spook van een volgende recessie
'De beste remedie om het spook van een volgende recessie te verdrijven, is het aanjagen van de economische groei,' aldus Maxime Verhagen. Een consistent, langjarig beleid biedt ondernemers een helder handelingsperspectief, waaronder duizenden uit het midden- en kleinbedrijf. Dit zijn de voorwaarden voor vervolginvesteringen in innovaties die Nederland sterker, bereikbaarder en groener maken. Deze investeringen leveren bovendien veel werk op, waardoor de consumentenbestedingen op peil blijven.

Grote zorgen over gevolgen stikstofuitspraak
Alle voornemens blijven ambities op papier als we de stikstofimpasse niet doorbreken. 'Momenteel is mijn grootste zorg de bouwstop die dreigt te ontstaan door de uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS)', zegt Maxime Verhagen. 'Nederland zit op slot, ruim 18.000 (bouw)projecten staan op de tocht. Iedere Nederlander gaat hier last van krijgen. Bedrijven kunnen niet nog maanden wachten op een oplossing'.

De bouw heeft slechts een klein aandeel in de uitstoot van stikstof, maar wordt wel buitenproportioneel geraakt voor de uitspraak. Als dit nog veel langer duurt, vallen de eerste bouw- en infrabedrijven om. De marges zijn door de hoge kosten in de bouw immers nog steeds heel klein. 'Met een beetje pech zijn we straks vele maanden verder voordat we door kunnen met de aanpak van de woningnood, het fileleed en de verduurzamingsopgave. Het kabinet vindt dat gebiedsontwikkeling mogelijk moet blijven. Ik roep de commissie Remkes op haast te maken met concrete oplossingen'.


Deel dit artikel:                   





Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Sneller extra rijstroken op A12 tussen Westervoort en Duitse grens
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen tekent tracébesluit: wegverbreding A2 Het Vonderen - Kerensheide stap dichterbij
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht


[Banners]