
Nieuwsbericht | Datum: 19-11-2019
Het circulaire viaduct, gebouwd door samenwerkingspartners Van Hattum en Blankevoort, Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat, heeft de Betonprijs 2019 gewonnen in de categorie Circulair. Op 14 november 2019 is de Betonprijs uitgereikt aan Esther van Eijk, projectleider bij Van Hattum en Blankevoort.
Het dek van het circulair viaduct bestaat uit 40 betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden, gedemonteerd, verplaatst en op een nieuwe locatie herbouwd worden. Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw benut. Tussen december 2018 en september 2019 is het viaduct getest door het werkverkeer van de bouw van de Reevesluis.
Betonprijs 2019
De jury van de Betonprijs heeft gekozen voor het circulaire viaduct, omdat ze waardering heeft voor het initiatief om het echt anders te doen. Zij zien het viaduct als een impuls voor de herbruikbaarheid van betonnen kunstwerken: 'Het is niet het logische antwoord op een concrete vraag, maar een investering die vooral op termijn zijn vruchten kan gaan afwerpen. De jury juicht grootschaligere toepassing en verdere ontwikkeling van dit soort modulaire systemen van harte toe.'
Esther van Eijk, projectleider bij Van Hattum en Blankevoort en initiator van het circulaire viaduct, nam tijdens de Betondag in Rotterdam de prestigieuze prijs in ontvangst. Van Eijk: 'Circulair bouwen is meer dan alleen in rondjes praten. Fysieke producten zijn belangrijk om verandering te realiseren. Mensen geloven pas dat het kan als ze zelf zien en ervaren.'
Het projectteam ziet het toekennen van de Betonprijs aan het circulaire viaduct, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt in de categorie Circulair, als duwtje in de rug voor alle mensen die betrokken zijn bij dit project én voor diegenen die vanaf nu het stokje zullen overnemen.
Aftrap doorontwikkeling circulaire bruggen en viaducten
Het rapport met daarin de belangrijkste lessen en inzichten die zijn opgedaan bij de bouw en het gebruik van het circulaire viaduct is op vrijdag 15 november 2019 overhandigd aan Cees Brandsen (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat) en Jeroen Bonekamp (directeur Van Hattum en Blankevoort). De conclusie: de opgedane kennis vormt een belangrijke basis voor de doorontwikkeling van circulaire viaducten en bruggen. De belangrijkste lessen en inzichten die zijn opgedaan bij de bouw en het gebruik van dit prototype zijn te vinden op de
projectpagina Bouw circulair viaduct bij Kampen.
KWS wint onderhoud provinciale wegen Utrecht met 'schone lucht plan'
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Voorbereidingen project ViA15 gaan door
Gemeente Groningen: Tussentijdse maatregelen om verbinding centrum en Vinkhuizen te verbeteren
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020