
Nieuwsbericht | Datum: 12-02-2020
Europese landen stemmen vóór de ontwikkeling van gezamenlijke standaarden hyperloop
De ontwikkeling van de hyperloop heeft een belangrijke nieuwe mijlpaal bereikt. Europese landen stemden vóór het oprichten van een gezamenlijk technische commissie (JTC 20). De commissie, dat onderdeel is van CEN en CENELEC, heeft het doel om de methodologie en het framework voor de regulering van hyperloopsystemen te definiëren, vast te stellen en standaarden te ontwikkelen voor interoperabiliteit en veiligheidsnormen in heel Europa.
De hyperloop is een veilig en energiezuinig transportsysteem voor het vervoeren van grote aantallen mensen en goederen tussen steden en landen. De samenwerking van hyperloopbedrijven bestaat uit Hardt Hyperloop (uit Nederland), TransPod (uit Canada, met kantoren in Italië en Frankrijk Zeleros Hyperloop (uit Spanje) en Hyper Poland (uit Polen, met een kantoor in Duitsland). Zij zijn initiatiefnemers om het standaardisatietraject in gang te zetten.
Verschillende operationele principes
De hyperloopindustrie blijft groeien en steeds meer nieuwe spelers betreden de markt. Daardoor verwacht de commissie dat er een grotere variëteit aan operationele principes zal ontstaan. De mogelijke gevolgen hiervan voor de interoperabiliteit van infrastructuur en andere subsystemen zijn aanzienlijk. Het wordt mogelijk moeilijk en kostbaar om passagiers en goederen van het ene naar het andere land te vervoeren, vanwege de afhankelijkheid van het specifieke en unieke hyperloopsysteem dat op elke locatie wordt toegepast. Door de ontwikkeling van gemeenschappelijke normen, specificaties en benaderingen zal JTC 20 potentiële uitdagingen bij de implementatie door het gehele continent helpen beperken.
Garanderen van veiligheid, connectiviteit en compatibiliteit
De technische commissie bestaat uit verschillende werkgroepen die zich richten op verschillende onderdelen van de hyerloopsystemen. Denk aan voertuigen, buisinfrastructuur- en onderdelen, algemene infrastructuur en communicatieprotocollen. Frankrijk, Polen, Spanje en Nederland beginnen met de exploitatie. Zij dienen als onderzoekslocaties voor het testen en valideren van de technologieën en normen die uit JTC 20 komen. Na succesvolle validatie worden de aanbevelingen in een wetsvoorstel gepresenteerd het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.
Meer informatie
Voor meer informatie over de Hyperloop, neem contact op met Okke-Jaap Prent of Jeroen von Morgen, consultants Industrie & Veiligheid, e-mail
iv@nen.nl.
KWS wint onderhoud provinciale wegen Utrecht met 'schone lucht plan'
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Voorbereidingen project ViA15 gaan door
Gemeente Groningen: Tussentijdse maatregelen om verbinding centrum en Vinkhuizen te verbeteren
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020