hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-02-2020



ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'

Bron: ProRail



ProRail roept de Europese Unie op om naast goederentreinen ook reizigerstreinen in de Europese Green Deal op te nemen. Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren blijkt namelijk dat er maar liefst 2 tot 8 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa meer voor de trein kiezen in plaats van voor het vliegtuig. Door personenvervoer per spoor in de Green Deal op te nemen kan het Europese spoornetwerk sneller worden verbeterd waardoor het aantrekkelijker wordt om - ook over de grens - voor reizen per trein te kiezen.

Onafhankelijk onderzoek naar mogelijke CO2-reductie
Om zeker te weten dat de trein echt een goed alternatief is voor het vliegtuig, liet ProRail de effecten PDF icononafhankelijk onderzoeken op 2.400 mogelijke treinverbindingen binnen Europa. Bij deze verbindingen werden de CO2-uitstoot en de reisduur vergeleken met die van het vliegtuig. Daarnaast is ook gekeken naar de mogelijke vervanging van vliegverkeer door treinverkeer.

Een eerste rapportage uit het onderzoek laat in detail zien wat de potentie van de trein is, als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot door vliegen in door de hele EU. Verder blijkt dat een realistische overstap van het vliegtuig naar de trein voor maar liefst 2 tot 8 miljoen ton CO2-besparing per jaar kan zorgen. Ter vergelijking: alleen in Nederland al zorgt de totale mobiliteit voor zo'n 5,6 miljoen ton CO2-uitstoot. Het rapport laat concreet zien dat Europese inzet op een goed functionerend spoornetwerk dat de hele EU bestrijkt zinvol is en een substantiële bijdrage kan leveren aan het klimaatbeleid en de Europese Green Deal van Frans Timmermans.

Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een position paper gestuurd naar eurocommissaris Timmermans waarin wordt opgeroepen om Europees personenvervoer per spoor concreet op te nemen in de Green Deal.

Londen - Amsterdam op #1
In het rapport staat een top 10 aan spoorlijnen die kunnen zorgen voor de meeste CO2-reductie wanneer reizigers meer gaan kiezen voor het reizen per trein. De spoorlijn Amsterdam - Londen staar daarbij op 1 met een mogelijke CO2-reductie van maar liefst 193.380.121 kg.

Europees OV Toekomstbeeld
Om een robuust Europees spoornetwerk te krijgen en de frequentie van treinreizen te kunnen verhogen is goede samenwerking tussen alle Europese landen essentieel. Op dit moment zijn er nog te veel verschillende spoorsystemen in Europa. Daardoor is het internationale treinverkeer nog niet optimaal, met lange reistijden als gevolg. Ook kan de internationale trein door de hoge prijs van de een treinkaartjes vaak niet concurreren met de goedkopere vliegreis.

Geïnspireerd door de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans pakt ProRail graag door met een OV Toekomstbeeld voor Europa, uiteraard in samenwerking met de betreffende Europese landen. In Nederland is zo'n OV Toekomstbeeld eerder al succesvol gebleken. Het laat zien welke ambities alle samenwerkende OV-partijen omarmen om er vervolgens met daadkracht voor te zorgen dat ze ook worden waargemaakt. Om internationaal treinverkeer aantrekkelijk te maken moeten landen niet meer alleen binnen hun grenzen denken, maar vooral ook over de grens.

Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport van Rebel.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
Voorbereidingen project ViA15 gaan door
Nieuwsbericht
Gemeente Groningen: Tussentijdse maatregelen om verbinding centrum en Vinkhuizen te verbeteren
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting


[Banners]