hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-04-2020



Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd




Met een maximumsnelheid van 100 km/h overdag maakt de overheid de weg vrij voor nieuwe bouw- en infraprojecten. Dankzij goede samenwerking wisten Rijkswaterstaat en onderhoudsaannemers deze maatregel snel én veilig door te voeren.

Sinds 16 maart 2020 is de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen overdag teruggebracht naar 100 km/h. Voor Rijkswaterstaat en marktpartijen een grote uitdaging: verspreid over het hele land moesten 4.000 vaste borden worden geplaatst. Maar ook op de verkeerscentrales waren aanpassingen nodig. Bij de uitvoering van deze omvangrijke operatie stonden voor Rijkswaterstaat 2 zaken voorop: veiligheid en snelle uitvoering.

Onderhoudsaannemers kennen de wegen
Om de klus zo snel mogelijk te klaren, schakelde Rijkswaterstaat onderhoudsaannemers in: marktpartijen die de rijkswegen onderhouden volgens een prestatiecontract of Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM). Lieke Vrancken, landelijk coördinator realisatie snelheidsverlaging: 'Zij kennen de betreffende wegen heel goed en zijn er normaal ook verantwoordelijk voor dat de bebording volgens de wetgeving op orde is.' Projectmanager Ludo Hennissen vult aan: 'De contracten zijn al gesloten. Daardoor konden we voor deze klus eenvoudig gebruikmaken van de bestaande processen.'

Soepel verlopen
Vrancken vertelt dat er per perceel in de regio een bebordingsplan kwam en een plan met verkeersmaatregelen voor een veilige uitvoering. Met succes, benadrukt Hennissen. 'De werkzaamheden zijn heel soepel verlopen zonder noemenswaardige files en stremmingen. Alles is veilig uitgevoerd én iedereen was op tijd klaar.' Vrancken: 'Dat komt deels doordat we gebruik konden maken van bestaande processen, maar vooral ook door de goede samenwerking, zowel met de marktpartijen als intern. We hebben onszelf naar buiten toe echt als 1 Rijkswaterstaat laten zien.'

Veilig of niet
Die samenwerking was ook belangrijk voor het borgen van de veiligheid. 'Iedereen was goed voorbereid', stelt Hennissen. 'We hebben van begin af aan gezorgd voor goede afstemming met de marktpartijen. We hebben ze gevraagd hoe lang zij nodig zouden hebben om deze operatie uit te voeren. Daarbij was het motto 'veilig of niet'. We wilden de klus snel klaren, maar niet met een stopwatch bij het plaatsen van de borden gaan staan; een optimale afzetting was belangrijker. Daar hebben we ook toezicht op gehouden door steeds te vragen naar de voortgang. Dat hadden we nog wel beter van tevoren kunnen afstemmen. Nu rapporteerde iedereen op zijn eigen manier. Maar het voornaamste is dat we knelpunten in de planning en bij de veiligheid steeds samen hebben besproken en opgelost. Met elkaar in gesprek blijven is heel belangrijk.'


Deel dit artikel:                   





A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
Voorbereidingen project ViA15 gaan door
Nieuwsbericht
Gemeente Groningen: Tussentijdse maatregelen om verbinding centrum en Vinkhuizen te verbeteren
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Vernieuwing lichtmasten Prins Clausplein (A4)
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Sneller extra rijstroken op A12 tussen Westervoort en Duitse grens
Nieuwsbericht


[Banners]